Stovky milionů čínských mladých hráčů videoher mají problém. Vláda nařídila, že nesmějí hrát hry během školního týdne a jen hodinu v pátek, o víkendu a o svátcích. Nařízení má platit od pondělí a má omezit závislost na hraní, kterému úřady připisují řadu sociálních problémů.

Nařízení neobsahuje podle deníku Wall Street Journal konkrétní věk, jímž jsou hráči omezeni. Předchozí podobné regulace se ovšem týkaly mladých do 18 let věku. Agentura Reuters toto omezení potvrzuje i nyní.

Nové pravidlo nejspíš dopadne na čínský herní průmysl krátce poté, co se komunistická vláda rozhodla zkrotit technologické firmy, a také poté, co schválila velmi přísný zákon o ochraně osobních údajů modelovaný podle evropských pravidel GDPR. Cílem těchto kroků je dostat pod kontrolu vlády a strany digitální průmysl, jeho data i vývoj nových aplikací.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Čínští komunisté poslední dobou kritizovali herní průmysl kvůli tomu, že jeho zisk vzniká na úkor snižování veřejné morálky. Akcie firmy Tencent a jeho rivalů před měsícem klesly poté, co státem vlastněný Ekonomický deník zveřejnil článek, v němž experti volali po větší regulaci videoher a nazval v něm digitální hry „opium mysli“. Článek zdůraznil růst závislosti mladých Číňanů na videohrách.

Podle agentury Reuters hraje on-line videohry 62,5 procenta mladých Číňanů do osmnácti let a 13,3 procenta z nich hraje mobilní hry více než dvě hodiny denně během pracovních dní.

Čínský herní trh podle analytické firmy Newzoo vytvořil odhadem v roce 2021 obrat 45,6 miliardy dolarů, což je více než podobný trh v USA.

„Ochrana fyzického a mentálního zdraví mladistvých se vztahuje k životnímu zájmu lidu a ke kultivaci mladší generace v éře národního oživení,“ citovala státní agentura Nová Čína nejmenovaného úředníka Národní tiskové a publikační administrativy, úřadu, který nové nařízení vydal. 

Nová regulace je součástí nové politiky prezidenta Si Ťin-pchinga, která se má soustředit na „obnovení čínského sociálního kontraktu a podpoření vlády Komunistické strany Číny“, jak uvedla nedávná analýza berlínského think tanku Merics popisující snahu čínské vlády dostat pod kontrolu digitální průmysl. Prezident Si totiž uvádí do života hesla jako „společná prosperita“ a „socialistické hodnoty“, která mají posílit kromě jiného i jeho kult osobnosti a jakýsi návrat k ideálům socialismu. 

Ve stranickém žargonu se podle Mericsu objevil popis nové „zásadní kontradikce“: mezi neustále rostoucí potřebou Číňanů zlepšovat kvalitu svého života a „nevyrovnaným a neadekvátním rozvojem“. Tímto novým heslem a politikou snížit křiklavé sociální rozdíly někteří experti vysvětlují, proč se čínské regulační orgány v poslední době zaměřují na velké firmy a jejich majitele, což se týká i herního průmyslu.

Největší hráč čínského herního průmyslu, Tencent, už se delší dobu snaží pod tlakem úřadů regulovat přístup dětí a mládeže. Podle firmy tvořili hráči mladší šestnácti let jen 2,6 procenta jejího obratu ve druhém čtvrtletí letošního roku. V tomto čtvrtletí také rostl obrat z prodeje a provozu her Tencentu nejpomaleji od roku 2019.

Firmy mají podle agentury Reuters zajistit, aby žádný mladistvý nemohl v době, kdy to není povoleno, hrát hry. Téma se stalo okamžitě číslem jedna na největší čínské sociální síti Weibo. Mladí Číňané kromě jiného začali probírat, jak budou používat přihlašovací údaje svých rodičů.

Po celém světě začaly klesat akcie firem, které buď mají podíl v čínských herních společnostech, nebo samy na čínském trhu hry prodávají. Například akcie nizozemské investiční společnosti Prosus, která drží 29 procent akcií Tencentu, klesly o 1,45 procenta.