Dokument Evropské komise s názvem Clean Industrial Deal si klade nesplnitelné cíle, zvlášť v době, kdy za hranicemi Evropské unie zuří válka, tvrdí člen představenstva Svazu průmyslu a dopravy Petr Jonák. „Celý svět teď deglobalizuje – většina států a teritorií se výrazně víc zajímá o to, jak budou soběstačné ve strategických surovinách,“ upozorňuje.

EU je přitom v situaci, kdy z ní postupně odchází automobilový, chemický i farmaceutický průmysl nebo ocelářství. „Vůbec nevidím, že by nové dokumenty tohle reflektovaly,“ konstatuje Jonák a dodává, že nám chybí zásadní inovace, které by dokázaly klimatickou neutralitu skokově přiblížit.

V Evropě máme násobně vyšší ceny energií než třeba ve Spojených státech. Před pár lety přitom byla elektřina v Evropě vůbec nejlacinější, připomíná. „Nejlevnější byla třeba kolem 20 eur za megawatt. Dnes už jsme na stovce a těch 80 přitom tvoří cena emisní povolenky.“

Podobný systém zdanění emisí vypouštěných do ovzduší funguje i v USA nebo v Číně . Tam jsou ale ceny povolenek výrazně nižší.

Jonák podotýká, že svět se dále nachází v situaci, kdy tři miliardy lidí topí spalováním uhlí, dřeva nebo trusu. „Před dvěma třemi lety byla na celém světě elektrifikovaná jen dvě procenta osobních vozů. Vůbec se nezahájila elektrifikace námořní dopravy, letecké dopravy, nákladní dopravy…,“ vypočítává. Závěrem ale dodává, že i přesto vidí v nových technologiích velké příležitosti.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist