Mladí lidé na TikToku často nevědomky sdílejí manipulativní a falešná videa. „Jsou to třeba videa roztomilých zvířátek, kdy někdo vezme štěně a položí na něj malé kuřátko. Ve skutečnosti jde ale o farmu na vytváření takových videí a nikdo neví, co se s těmi zvířátky stane,“ upozorňuje novinář a spoluzakladatel redakce Okraj.cz Jan Žabka, který se věnuje mimo jiné dezinformacím v digitálním světě.
Podobných videí, které mají miliony sdílení a „lajků“, jsou na TikToku podle Žabky stovky. „Typické je i video, kdy člověk přijde za nějakým bezdomovcem a dá mu peníze s tím, že ho podpoří, ale ten člověk to nedělá proto, aby podpořil lidi bez domova, ale dělá to třeba pro svoji slávu. Je to nějakým způsobem sehraná scénka s nějakým jasným účelem,“ popisuje novinář.
Kromě popularity jsou motivací těchto účtů i peníze. „Cílem je dosah k penězům. Čím větší dosah, tím větší příjem z reklamy, tím větší příjem z nějaké podpory uživatelů. Případně mohou vzít ten profil, potom ho změnit na nějakou značku a už mají vybudovanou základnu fanoušků,“ říká Žabka s tím, že jde o takzvaný „pozitivní“ fake, který u člověka nevytváří negativní pocity, s čímž pracují běžné dezinformace. Jde spíše o manipulativní videa, která mají za cíl udržet uživatele na dané síti.
Stačí 1,7 vteřiny a šance je pryč. Zaujmout na sociálních sítích je čím dál těžší, přizpůsobit se musí i byznys
Poslední dny se dezinformace a konspirace na TikToku dostaly do většího povědomí i kvůli kauze amerického hudebního producenta a rapera Diddyho, který je obviněný ze sexuálního zneužívání. Podrobně o tom informoval a konspirace monitoroval například web Heyfomo. „Pravděpodobně se kolem něj vytvořilo tolik konspirací kvůli popularitě té jeho osobnosti a tím, že je to člověk z hiphopového světa, který je blízký mladé generaci. Zároveň tam hraje roli i to, že je na něj napojená spousta celebrit,“ doplňuje novinář.
Influencerka: Nejhorší "hejty" jsou na Facebooku. U videí rozhodují tři vteřiny
Podle Žabky o problematice manipulativních a falešných videí na TikToku mainstreamová média tolik neinformují jako o „typických“ dezinformacích kvůli tomu, že novináři na sociálních sítích jako TikTok nejsou aktivní. „Na těchto vizuálních sítích, jako je Instagram a TikTok, novináři skoro nejsou, proto o tom nemají přehled. Považují to za sítě pro mladé, což není pravda. Třeba TikTok používá hodně starších lidí, není to jen generační záležitost a pozornost by tomu měla být věnována,“ uzavírá Žabka.
Influencerka: Nejhorší "hejty" jsou na Facebooku. U videí rozhodují tři vteřiny
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist