Mladí lidé na TikToku často nevědomky sdílejí manipulativní a falešná videa. „Jsou to třeba videa roztomilých zvířátek, kdy někdo vezme štěně a položí na něj malé kuřátko. Ve skutečnosti jde ale o farmu na vytváření takových videí a nikdo neví, co se s těmi zvířátky stane,“ upozorňuje novinář a spoluzakladatel redakce Okraj.cz Jan Žabka, který se věnuje mimo jiné dezinformacím v digitálním světě.

Podobných videí, které mají miliony sdílení a „lajků“, jsou na TikToku podle Žabky stovky. „Typické je i video, kdy člověk přijde za nějakým bezdomovcem a dá mu peníze s tím, že ho podpoří, ale ten člověk to nedělá proto, aby podpořil lidi bez domova, ale dělá to třeba pro svoji slávu. Je to nějakým způsobem sehraná scénka s nějakým jasným účelem,“ popisuje novinář.

Kromě popularity jsou motivací těchto účtů i peníze. „Cílem je dosah k penězům. Čím větší dosah, tím větší příjem z reklamy, tím větší příjem z nějaké podpory uživatelů. Případně mohou vzít ten profil, potom ho změnit na nějakou značku a už mají vybudovanou základnu fanoušků,“ říká Žabka s tím, že jde o takzvaný „pozitivní“ fake, který u člověka nevytváří negativní pocity, s čímž pracují běžné dezinformace. Jde spíše o manipulativní videa, která mají za cíl udržet uživatele na dané síti.

Poslední dny se dezinformace a konspirace na TikToku dostaly do většího povědomí i kvůli kauze amerického hudebního producenta a rapera Diddyho, který je obviněný ze sexuálního zneužívání. Podrobně o tom informoval a konspirace monitoroval například web Heyfomo. „Pravděpodobně se kolem něj vytvořilo tolik konspirací kvůli popularitě té jeho osobnosti a tím, že je to člověk z hiphopového světa, který je blízký mladé generaci. Zároveň tam hraje roli i to, že je na něj napojená spousta celebrit,“ doplňuje novinář.

Influencerka: Nejhorší "hejty" jsou na Facebooku. U videí rozhodují tři vteřiny

Podle Žabky o problematice manipulativních a falešných videí na TikToku mainstreamová média tolik neinformují jako o „typických“ dezinformacích kvůli tomu, že novináři na sociálních sítích jako TikTok nejsou aktivní. „Na těchto vizuálních sítích, jako je Instagram a TikTok, novináři skoro nejsou, proto o tom nemají přehled. Považují to za sítě pro mladé, což není pravda. Třeba TikTok používá hodně starších lidí, není to jen generační záležitost a pozornost by tomu měla být věnována,“ uzavírá Žabka.

Influencerka: Nejhorší "hejty" jsou na Facebooku. U videí rozhodují tři vteřiny

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist