Britská vláda navrhne zákaz prodeje jednorázových elektronických cigaret, jejichž rozšíření mezi dětmi a mladými lidmi se v posledních letech zdvojnásobilo. Kabinet v Londýně chce také znemožnit propagaci veškerých e-cigaret mezi mládeží. Informoval o tom v pondělí web stanice BBC.
„Jak ví každý rodič nebo učitel, jedním z nejvíce znepokojujících trendů současnosti je vzestup používání elektronických cigaret mezi dětmi, takže musíme rychle jednat, než se stane endemickým,“ uvedl dnes britský premiér Rishi Sunak.
E-cigarety stejně jako tabák poškozují dědičnou informaci a pravděpodobně zvyšují i riziko nádorových onemocnění
Podle výzkumu neziskové organizace Action on Smoking and Health loni pravidelně či příležitostně kouřilo e-cigarety 7,6 procenta mladých mezi 11 a 17 lety. O tři roky dříve to bylo 4,1 procenta. Prodej veškerých cigaret lidem mladším 18 let je v Británii zakázán, řada obchodníků to však nerespektuje.
Sunakova vláda již loni ohlásila plán nazvaný „generace bez kouření“, v jehož rámci chce pomocí zvyšování věkového limitu zajistit, aby si lidé narození od roku 2009 nemohli nikdy legálně koupit cigaretu. Cílem je, aby mladí téměř úplně přestali s kouřením do roku 2040.
Takzvané vapování, při němž kuřák vdechuje výpar ze zahřívaného tabáku či jiné látky, sice podle expertů poškozuje zdraví méně než kouření tabáku spalovaného v klasických cigaretách, škodlivé a potenciálně návykové je ovšem rovněž. Podle britské vlády jsou jednorázové e-cigarety hlavním faktorem, který přispívá k rostoucí oblibě vapování mezi mladými. Zčásti proto, že je výrobci dětem často nabízejí v přitažlivém barevném balení s různými příchutěmi inspirovanými například sušenkami, marmeládou či energetickými nápoji.
Ministryně zdravotnictví Victoria Atkinsová BBC řekla, že by návrh měl projít parlamentem ještě před letošními volbami a začít platit v příštím roce. Počítá mimo jiné se zvýšením pokut pro obchodníky, kteří budou mládeži elektronické cigarety prodávat. Toto zboží bude také muset být v obchodech vystaveno pouze na místech, kde nebude přímo na očích dětem a nebude moci být poblíž produktů, které si často kupují.