Italští vědci zkoumali genetiku nejpopulárnějšího nápoje na světě – kávy arabika. Věří, že se jim díky tomu podaří zachránit trh s kávou, který výrazně ohrožuje klimatická změna. Díky lepším znalostem o genetice kávy by totiž mohli cíleně šlechtit takové odrůdy kávovníků, které budou jednak chutnější, ale také lépe obstojí ve zhoršujících se klimatických podmínkách.

Vědci použili nejnovější technologii na sekvenování DNA, tedy biochemickou metodu zjišťování obsahu sekvencí DNA. Pomocí ní zkoumali do detailu genetické složení kávovníku arabika. Díky tomu mohli mimo jiné vypozorovat geny, které se podílí na chuti kávy.

Výsledkem studie, která se tento měsíc objevila v odborném časopise Nature Communications, je genetická mapa jednotlivých odrůd kávy. „Tento nástroj nám umožní poskytnout pěstitelům lepší rostliny, které spotřebitele více osloví a také se lépe vypořádají s měnícími se klimatickými podmínkami,“ řekla serveru BBC Michele Morgante z italské univerzity v Udine.

Kávovník arabika, kterému se výzkum věnoval, představuje více než 60 procent celkové produkce kávy na světě. Je ale přitom málo odolný proti měnícím se podmínkám. Rostoucí teploty a nepředvídatelné deště v oblastech, kde se káva pěstuje, vedou k menší úrodnosti a také častějšímu napadení rostlin škůdci nebo chorobami. Většina divoce rostoucích kávovníků je v odlehlých lesích na africkém kontinentu a na ostrově Madagaskar, ale také v Indii, na Srí Lance a v Austrálii.

Míst, kde je možné beze ztrát pěstovat kávovníky, je vlivem změny klimatu na světě stále méně. „Odhaduje se, že prakticky polovina plochy, kde se nyní pěstuje káva, pro to nebude za 30 let vhodná,“ řekl před dvěma lety agentuře Bloomberg Philipp Navratil, vedoucí strategie podnikání s kávou společnosti Nestlé, která má pod sebou značky Nespresso a Nescafé. V ohrožení je tak celosvětový trh s kávou, který má podle odhadů agentury hodnotu 200 miliard dolarů.

Farmáři začali zvažovat i možnost, že přejdou na kávovník robusta, který je odolnější, ale jeho zrna jsou méně oblíbená a používají se spíše k výrobě rozpustné kávy. Objev italských vědců by tak mohl jejich problém vyřešit a pomoci cíleně pěstovat takové kávovníky, které nejenže přežijí v tvrdších podmínkách, ale budou mít i lepší chuť.

Například Jeremy Torz, spoluzakladatel londýnské pražírny kávy Union Hand-Roasted Coffee, serveru BBC řekl, že velká část chuti a zážitku z kávy stojí právě na pěstitelích kávovníků, kteří díky tomuto objevu budou moci vyvíjet lepší kávu i v měnícím se prostředí.

Pozitivně výzkum vnímá například i Aaron Davis, vedoucí výzkumu rostlin v organizaci, která spravuje britské Královské botanické zahrady. Podle něj jde o „důležitý krok vpřed v chápání genetické rozmanitosti kávy, který může pomoci řídit další vývoj tohoto ekonomicky důležitého a velmi oblíbeného druhu plodin“.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.