Ve značné části Polska v úterý znovu nefungoval globální navigační systém GPS, informovala ve čtvrtek polská média. Podobné výpadky v této zemi zaznamenali začátkem ledna i koncem loňského prosince, kdy před anomáliemi v signálu GPS varovala polská agentura pro leteckou navigaci.

V úterý se problémy s navigačním systémem GPS, který se používá k civilním i vojenským účelům, objevily hlavně v severních a centrálních částech Polska, včetně největších města, jako je Varšava, Lodž, Gdaňsk nebo Štětín (Szczecin).

Incidentům se v poslední analýze k vývoji ruské invaze na Ukrajinu věnuje americký Institut pro studium války (ISW) a připomíná, že podle internetové stránky GPSJam se problémy se signálem navigačního systému mezi 25. a 27. prosincem objevily v jižních částech Baltského moře a na severozápadě a ve středu Polska. Opakovaly se 10. ledna.

ISW uvádí, že v polských médiích se koncem loňského roku objevily spekulace, že tyto incidenty mohou souviset s blíže neurčenými cvičeními NATO v Baltském moři nebo že za nimi stojí Rusko, které v Kaliningradské oblasti vklíněné mezi členské státy aliance testovalo systémy elektronické války.

Případy se minulý týden začala zabývat švédská vojenská zpravodajská služba MUST a Joakim Paasikivi ze Švédské univerzity obrany 6. ledna řekl, že se domnívá, že míra narušení fungování navigačního systému GPS je výsledkem „ruských vlivových aktivit nebo takzvané hybridní války“. Podle ISW také připomněl, že Rusko v minulosti narušovalo signál GPS v severní Evropě, když se snažilo chránit své aktivity v Murmanské oblasti nebo narušit manévry NATO.

Ruská média informovala o tom, že části ruské baltské flotily od poloviny loňského prosince cvičí v Kaliningradské oblasti se systémem pro radioelektronický boj Borisoglebsk-2 a některá média to pak spojovala s výpadky signálu GPS. ISW podotýká, že jejich příčinu nedokáže nezávisle ověřit, nicméně „náznaky toho, že Rusko má kapacitu tak významně zasáhnout Polsko a region Baltského moře, jsou pozoruhodné“.

Radio Zet připomíná, že problémy se signálem GPS mohou být nebezpečné, protože například záchranářům komplikují včasný dojezd na místo, kde jsou potřeba.

Nahlédněte do zákulisí dění v Evropě a sledujte českou stopu v Bruselu. Odebírejte nejlepší newsletter v Česku věnovaný EU Ředitelé Evropy. Připravují ho pro vás každý týden Ondřej Houska a Kateřina Šafaříková.