Někdo tomu skutečně věří. Někdo na tom třeba postaví byznys, ať už obchodní, nebo politický, protože potřebuje nějakým způsobem zmanipulovat cílové publikum. Další motivace je ego a snaha mít nějaký vliv,“ vysvětluje vedoucí programu mediálního vzdělávání v organizaci Transitions Jaroslav Valůch, proč lidé šíří dezinformace. Na to, jak je odhalit, podle něj někdy stačí i základní nástroje, říká.
„Co se týče objemu spekulací a neověřených informací, je aktuální konflikt mezi Izraelem a Hamásem bezprecedentní. Částečně si to asi vysvětlujeme tím, že se jedná skutečně o polarizující téma, které desítky let hýbe veřejným prostorem,“ komentuje expert na mediální vzdělávání nově vzniklou výzvu v oblasti šíření dezinformací, která přišla s konfliktem na Blízkém východě.
Izrael má svého Usámu: Židovský stát chce dostihnout Sinvára, který naplánoval říjnové útoky z Pásma Gazy
Dezinformace jako nástroj propagandy podle Valůcha nejsou žádnou novinkou, změnu v jejich dopadu ale v moderním světě přinesly všudypřítomné technologie. Právě ony mohou v boji s nepravdami šířenými na internetu zároveň pomoci – základní nástroje na ověřování informací podle slov experta zvládne ovládat téměř každý.
„Typicky, když vám přijde fotka, která má něco dokazovat, a vy nevíte, jestli je to pravda nebo není, tak ji můžete nahrát do Googlu a vyhledáte si, kde jinde se obrázek v minulosti objevil, a tím můžete porovnat věrohodnost informace,“ přibližuje jednu z cest expert.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist