Rostoucí počet krádeží mědi, kterých se dopouštějí organizované skupiny, ztrpčují v Německu život jednotlivcům i firmám včetně těch dopravních. Napsal o tom server stanice Deutsche Welle. Měď mizí ze staveb i firem, které se specializují na její recyklaci. Krádeže působí problémy i železniční společnosti Deutsche Bahn (DB), která se i kvůli tomu potýká se zpožděním svých vlaků. Situace by se přitom kvůli rostoucím cenám tohoto kovu mohla dále zhoršit.

Na konci srpna německá společnost Aurubis, která se zabývá recyklací mědi a patří k jejím největším zpracovatelům v Evropě, oznámila, že se zřejmě stala obětí rozsáhlých krádeží spáchaných organizovanými skupinami. Přišla na to při inventuře svých skladů, která odhalila velké rozdíly mezi uváděným a skutečným množstvím skladované mědi. Škoda se odhaduje na stovky milionů eur (miliardy korun) a firma kvůli tomu zřejmě letos nevykáže zisk.

Měď však v Německu nemizí jen ze skladů společnosti Aurubis. Podle stanice Deutsche Welle policie velký počet krádeží eviduje také na stavbách a měď mizí i ze střech německých kostelů. Velké problémy působí krádeže tohoto kovu železniční společnosti Deutsche Bahn, protože zloději svým počínáním často naruší provoz na tratích. Podle odhadů DB jen letos tyto krádeže způsobily zpoždění více než 2600 vlaků v celkovém rozsahu 700 hodin. Vloni krádeže společnost stály zhruba 6,6 milionu eur (161 milionů korun).

Krádež mědi je lukrativní kvůli rostoucí ceně a zvyšující se poptávce po tomto kovu. Ten se například používá ve výrobě některých zařízení pro zelenou energetiku. „Na každý megawatt větrné energie je zapotřebí pět až devět tun mědi, podle toho, zda je elektrárna na zemi, či na moři,“ řekl stanici Deustche Welle Joachim Berlenbach, šéf firmy Earth Resource Investment, která radí s investicemi do kovů.

Berlenbach očekává, že poptávka po mědi bude růst. Lidstvo zatím vytěžilo na 700 milionů tun tohoto kovu a stejné množství bude podle něj potřebovat v příštích 30 letech. Krádeže v Německu mu prý připomínají období, kdy žil v Jihoafrické republice. Tam často vedly k přerušení telefonního vedení. Situace podle něj nemá snadné řešení, protože komponenty z mědi nelze v mnoha případech lehce nahradit.

Podle představitele německého sdružení prodejců kovů Ralfa Schmitze však není lehké velké množství kradené mědi prodat na německém trhu, který je přísně regulovaný. Každý obchod totiž podléhá registraci a podobná opatření platí i v dalších evropských zemích.  „Většina kradených kovů se proto neprodává v Evropě. Podle mě se většina materiálu vyváží do zámoří v kontejnerech,“ řekl Schmitz.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.