Nový dopravní letoun čínské výroby C919 má za sebou svůj první komerční let. Na lince společnosti China Eastern Airlines odstartoval v neděli dopoledne místního času (brzy ráno SELČ) z letiště v Šanghaji a o dvě hodiny později přistál v Pekingu, napsala agentura Reuters. Čínští politici a média slaví tento počin jako triumf domácích inovátorů, kteří dokázali prolomit monopol západních výrobců.

Letoun s úzkým trupem C919 začala firma Commercial Aviation Corporation of China (COMAC) vyvíjet před 15 lety, loni dostala souhlas se zahájením sériové výroby. Jde o stroj s jednou uličkou mezi sedadly, který konkuruje letadlům Airbus A320 a Boeing 737.

První komerční let čínského letounu Comac C919

Čínská média o novém letadle píší jako o symbolu národní hrdosti, průmyslové zdatnosti a důkazu technologického pokroku. „Po úsilí několika generací jsme konečně prolomili monopol Západu a zbavili se ponížení, kterým bylo 800 milionů košil za jeden boeing,“ napsal list Beijing Daily v narážce na slova čínských politiků, kteří před 20 lety prohlašovali, že na to, aby dokázali koupit jedno letadlo, je třeba vyvézt 800 milionů košil.

První testovací lety C919 absolvoval v roce 2017 a počítá se s tím, že o letoun budou mít zájem převážně domácí dopravci. COMAC obdržel do konce minulého roku 1035 objednávek od 32 zákazníků. Čínská média píší, že výrobní kapacita by měla do pěti let dosáhnout 150 strojů ročně. Ačkoli finální montáž letadla se děje v Číně, řadu nezbytných komponentů včetně motorů a elektroniky dodávají zahraniční firmy, napsala agentura Reuters.

První komerční let čínského letounu Comac C919