Nová žaloba požaduje po americké internetové společnosti Google 3,4 miliardy liber (přes 90 miliard korun) za ušlé zisky vydavatelů. Firma podle žaloby zneužila svého dominantního postavení v internetové reklamě tak, že snížila možné zisky vydavatelů. Informuje o tom dnes BBC. Žalobu podal bývalý technologický editor listu The Guardian Charles Arthur. Google žalobu označil za spekulativní a oportunistický krok.

Je to už druhá taková žaloba, jaké Google v Británii čelí. První podal v listopadu bývalý ředitel britské vládní agentury Ofcom Claudio Pollack. Ten od technologického gigantu požaduje odškodné až 13,6 miliardy liber.

Oba případy se týkají reklamní technologie adtech, která ve zlomku sekundy rozhoduje o tom, jaké on-line reklamy spotřebitelé uvidí, kolik budou stát a kolik vydělají vydavatelé. On-line reklama je hlavním zdrojem příjmů mnoha webů. V žalobě, která byla podána ve čtvrtek, Arthur tvrdí, že kvůli zneužití postavení ze strany společnosti Google byly ceny služeb adtech nadsazeny, a příjmy z prodeje reklam vydavatelů se tak nezákonně snížily.

Dominantní postavení Googlu v reklamních technologiích vyšetřuje také britský antimonopolní úřad (CMA).

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.