Nová žaloba požaduje po americké internetové společnosti Google 3,4 miliardy liber (přes 90 miliard korun) za ušlé zisky vydavatelů. Firma podle žaloby zneužila svého dominantního postavení v internetové reklamě tak, že snížila možné zisky vydavatelů. Informuje o tom dnes BBC. Žalobu podal bývalý technologický editor listu The Guardian Charles Arthur. Google žalobu označil za spekulativní a oportunistický krok.
Je to už druhá taková žaloba, jaké Google v Británii čelí. První podal v listopadu bývalý ředitel britské vládní agentury Ofcom Claudio Pollack. Ten od technologického gigantu požaduje odškodné až 13,6 miliardy liber.
Souboj umělých inteligencí: Bard od Googlu a Bing AI nám sestavily jídelníček a poradily, jak být lepšími novináři
Oba případy se týkají reklamní technologie adtech, která ve zlomku sekundy rozhoduje o tom, jaké on-line reklamy spotřebitelé uvidí, kolik budou stát a kolik vydělají vydavatelé. On-line reklama je hlavním zdrojem příjmů mnoha webů. V žalobě, která byla podána ve čtvrtek, Arthur tvrdí, že kvůli zneužití postavení ze strany společnosti Google byly ceny služeb adtech nadsazeny, a příjmy z prodeje reklam vydavatelů se tak nezákonně snížily.
Dominantní postavení Googlu v reklamních technologiích vyšetřuje také britský antimonopolní úřad (CMA).