Zničení ukrajinského nákladního letadla Mrija v prvních dnech ruské invaze loni v únoru zavinilo vedení ukrajinského leteckého závodu Antonov, uvedl v pátek zpravodajský web BBC News s odkazem na ukrajinskou tajnou službu SBU. Vedení podniku totiž podle SBU neumožnilo ukrajinské národní gardě, aby zajistila obranu letiště Antonov u Kyjeva, kde letadlo stálo.

Stroj An-225, zvaný Mrija (v ukrajinštině Sen), byl s délkou 84 metrů a rozpětím křídel 88,4 metru největším nákladním letounem v provozu na světě a jediným exemplářem. V únoru minulého roku shořel při ruském bombardování letiště Antonov v Hostomelu, severozápadně od Kyjeva.

SBU v souvislosti se zničením letadla obvinila bývalého generálního ředitele podniku Serhije Byčkova, jeho zástupce a také náčelníka oddělení pro leteckou bezpečnost, uvedla BBC. Podezřelým, z nichž dva už ukrajinské úřady zadržely, by mohlo hrozit až 15 let vězení, uvedla SBU ve zprávě zveřejněné na sociální síti Telegram.

Podezřelí podle SBU krátce před ruskou invazí na Ukrajinu zamezili příslušníkům národní gardy ve vstupu do areálu letiště. Národní garda přitom dostala za úkol zajistit obranu Hostomelu. Garda měla konkrétně vybudovat od ledna do února, kdy nad Ukrajinou visela hrozba ruského vpádu, na strategicky důležitém letišti systém opevnění, uvedla agentura AP s odkazem na vyjádření SBU a kancelář ukrajinského generálního prokurátora.

Ukrajinská společnost Mriju pronajímala k přepravě nadměrných nákladů. Několikrát letadlo přiletělo i do Česka a pomáhalo například s přepravou techniky české armády do zahraničních misí.

Loni v listopadu firma Antonov uvedla, že na tajném místě staví druhý exemplář největšího nákladního letounu světa. Nová Mrija je podle generálního ředitele společnosti Jevhena Havrylova hotova ze 30 procent.

Nahlédněte do zákulisí dění v Evropě a sledujte českou stopu v Bruselu. Odebírejte nejlepší newsletter v Česku věnovaný EU Ředitelé Evropy. Připravují ho pro vás každý týden Ondřej Houska a Kateřina Šafaříková.