Vydavatelství Mafra, které je už několik let „zaparkované“ ve svěřenských fondech, bude muset veřejně přiznat, že jeho majitelem, a tím pádem i příjemcem jeho zisku je Andrej Babiš, lídr hnutí ANO. Maďarská vláda zase bude muset zdůvodnit – a případně obhájit před soudem –, proč až 90 procent státem zadané inzerce končí v mediální nadaci Kesma, kterou založili spojenci premiéra Viktora Orbána.

Obojí předpokládá evropský mediální zákon, který navrhla česká eurokomisařka Věra Jourová. Jde o historicky první celounijní normu, která si klade za cíl chránit svobodu médií v zemích Evropské unie a poskytnout štít novinářům před šikanou za strany státní moci.

„Zvyšuje se tendence politiků zasahovat do obsahu médií. Zvyšuje se zastrašování novinářů v EU, případy zneužití justičního systému proti nim, zvyšuje se ekonomický tlak na vydavatele,“ řekla HN Jourová, která má v komisi na starosti ochranu demokracie a hodnot EU. Zpráva profesní organizace Reportéři bez hranic z letošního roku tento trend potvrdila a vyzvala unii k obraně nezávislé žurnalistiky.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Nahlédněte do zákulisí dění v Evropě a sledujte českou stopu v Bruselu. Odebírejte nejlepší newsletter v Česku věnovaný EU Ředitelé Evropy. Připravují ho pro vás každý týden Ondřej Houska a Kateřina Šafaříková.