Během prvního předsednictví EU v roce 2009 se někteří politici příliš nehrnuli na jednání v Bruselu. Mnohdy šlo o čistě osobní důvody, jiní se ostýchali schůzek v cizím prostředí. Mohli si přitom vybrat z pohodlných pěti přímých linek denně, které stály jen pár desítek eur. Při druhém předsednictví, které začne v červenci, hrozí úplně opačný problém: nedostatek letenek do Bruselu – a ty existující za astronomickou cenu.

Mezi Prahou a Bruselem nyní provozuje přímou linku jediná společnost, belgická Brussels Airlines. Další dopravce, nízkonákladový Ryanair, létá na regionální letiště v Charleroi, 70 kilometrů od Bruselu.

Brussels Airlines nyní nabízejí linku, která cestující obsluhuje dvakrát denně z Prahy na bruselské letiště Zaventem. Cena se pohybuje kolem 300 eur za jednu zpáteční letenku. Pokud nyní hledáte spoj na příští týden s obvyklými dvěma nocemi ve městě, ještě jsou volná místa k dispozici. Nejlevnější přímý let se však nabízí za 366 eur, v přepočtu tedy zhruba za devět tisíc korun.

Jde o poměrně novou situaci. Ještě do Velikonoc provozovaly linku do Bruselu také České aerolinie (ČSA), mezi oběma metropolemi si tak šlo vybrat ze čtyř letů denně za zhruba 100–150 eur. V polovině dubna ale ČSA, které jsou od loňského března v úpadku, radikálně proškrtaly svůj letový řád – a Brusel je jednou z linek, kterou zrušily. Belgické Brussels Airlines tak mají na přímý spoj Praha–Zaventem monopol. A reagovaly na to skokovým zdražením letenek.

Představuje to nepříjemnou zprávu jak pro výletníky do belgické metropole, tak především zátěž v souvislosti s blížícím se druhým předsednictvím Evropské unie. Předpokládá se, že od července budou mezi Prahou a Bruselem denně létat politici, úředníci, byznysmeni a jejich týmy kvůli různým unijním schůzkám. Hrozí tak nedostatek letenek.

Problém se týká i přímo ministrů české vlády, kteří dosud létali většinou komerčními linkami, jen nárazově vládním speciálem. Hned druhý týden v červenci by se jich mělo několik otočit v Bruselu kvůli představení priorit předsednictví ve výborech europarlamentu. Lidé ze státní správy proto radí ministrům a dalším zástupcům, aby si co nejdřív nakoupili letenky. Jedině tak stihnou všechny schůzky v Bruselu, které už mají jasný termín.

Do věci se nyní rozhodla vložit přímo vláda. Příští týden by mělo dojít ke schůzce mezi vedoucí Úřadu vlády Janou Kotalíkovou a Jiřím Šimáněm, majitelem skupiny Smartwings, které jsou mateřskou společností ČSA. Podle informací HN a Aktuálně.cz by se vláda ráda dohodla s firmou na provozu letecké trasy do Bruselu a zpět několikrát týdně speciálně pro potřeby předsednictví.

„Je plánována schůzka mezi vedoucí Úřadu vlády, paní Janou Kotalíkovou, a panem Šimáněm. Předmětem schůzky bude řešení nedostatečných kapacit a vysokých cen letů Praha–Brusel. Jsme si problému vědomi,“ potvrdil HN a Aktuálně.cz mluvčí vlády Václav Smolka.

Kolik letenek bude podle něj chybět a jak za ně narostou výdaje, nechtěl Smolka upřesnit. „Máme hrubou představu o obojím, ale považuji za fér nejdříve naše požadavky sdělit panu Šimáněmu, až poté médiím,“ řekl.

„Finančně jsme samozřejmě vázáni rozpočtem pro předsednictví, který musíme respektovat,“ dodal Smolka.

Tento rozpočet nyní počítá s výdaji okolo dvou miliard korun. Loni a letos byl navýšen o více než 600 milionů korun kvůli přepočítání provozních nákladů. Skokový nárůst výdajů za letenky mezi nimi započítán nebyl.

ČSA zrušily linku do Bruselu, protože její provoz nebyl podle vyjádření firmy výnosný. „ČSA mohou dlouhodobě operovat pouze takové lety, které dávají ekonomický smysl. A naši experti vyhodnotili, že linka do Bruselu mezi ně nepatří. Její obnovení proto neplánujeme, a to ani v souvislosti s předsednictvím,“ řekla HN a Aktuálně.cz mluvčí skupiny Smartwings Vladimíra Dufková.

Mezi hlavní důvody, proč let z Prahy do Bruselu nebyl výdělečný, označila Dufková nízkou poptávku lidí a extrémní nárůst ceny leteckého paliva. Zadlužené ČSA přišly letos kvůli ruské invazi na Ukrajinu o svoje tradičně prosperující linky do Kyjeva a Moskvy – a bilance společnosti se tak ještě propadla.

Z těchto důvodů a v souladu s reorganizačním plánem, který schválil soud, ČSA zrušily 12 z 15 plánovaných pravidelných spojů pro letošek. Zůstaly jenom Paříž, Amsterdam a sezonně let do Reykjavíku.

Letecká doprava do Bruselu nemá v současné době mnoho alternativ. Přímé vlakové spojení mezi Prahou a belgickou metropolí neexistuje. A odložen byl i noční spoj mezi oběma městy plánovaný nizozemskou společností European Sleeper, který měl fungovat již během letošního léta. Zbývá tak jedině devítihodinová cesta autem.