Pokud chcete potěšit evolučního biologa, dejte mu DNA. Genetická informace – ať už živočichů, rostlin, hub nebo mikroorganismů – je oblíbeným zdrojem informací o evoluci daného druhu. Pokud je kompletní, obsahuje vše, co ke studiu historie druhu potřebujeme. Je to poznávací značka a zároveň návod, ze kterého lze vyčíst, o jaký organismus se jedná a komu se podobá, kdo je jeho příbuzný nebo třeba, kdy se na Zemi objevil.

Minulost ovšem DNA nepřeje a najít zachovalou genetickou informaci, v níž si lze číst jako v knize, je velká vzácnost. Doposud jsme tak byli při studiu té nejdávnější minulosti odkázáni především na analýzu kosterních pozůstatků a zkamenělin, jež se náhodou dochovaly až do dnešních dnů a některý z výzkumníků měl to štěstí, že je našel. DNA se však zachová jen ve zlomku z nich.

S posledním výzkumem světoznámého dánského vědce Eske Willersleva by se však evolučním biologům mohlo zablýsknout na lepší časy. Tento genetik a ekolog působící na univerzitě v Cambridge přišel s metodou, jak při hledání starých záznamů genetické informace nebýt odkázán jen na nespolehlivé fosilie a pomoci si jiným, daleko obyčejnějším způsobem. K důležitému objevu mu přitom pomohl dávný medvěd baribal z mexické jeskyně.

Jeskyně vydala další tajemství

Cueva del Chiquihuite je významným paleolitickým i archeologickým nalezištěm. Nachází se ve výšce 2740 metrů nad mořem v pohoří Sierra del Astillero na území státu Zacatecas v severozápadním Mexiku. A právě v rozsáhlé jeskyni Chiquihuite si před 16 000 lety předchůdce dnešního medvěda baribala odskočil vykonat potřebu.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

• Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.