V Británii poprvé zakázali dvě reklamy na základě nového pravidla, které nedovoluje při propagaci výrobků přisuzovat mužům a ženám stereotypní role. Podle regulačního úřadu, který v zemi na reklamy dohlíží (ASA), se nepatřičná klišé objevila v reklamách amerického výrobce potravin Mondelez a automobilky Volkswagen.
V prvním případě dva muže v jídelně výrobek zaujme natolik, že jeden z nich zapomene své dítě na jedoucím vydávacím pásu. Jde o reklamu na sýr Philadelphia.
Druhý klip propaguje elektrický automobil Golf sérií záběrů na muže při nejrůznějších činnostech a končí pohledem na ženu tiše sedící na lavičce vedle kočárku.
Na reklamu k sýru úřad ASA obdržel přes 120 upozornění. Podle autorů stížností klip nesprávně naznačuje, že se muži nedokážou dostatečně postarat o své děti a jsou schopni je ohrozit.
Na reklamu Golfu si stěžovali tři lidé. Podle nich je nesprávně naznačováno, že zatímco nebezpečné aktivity náleží mužům, přísluší ženám pasivní role či péče o dítě.
Obě firmy se snažily obhájit. Zástupci Mondelezu v Británii tím, že klip byl míněn jako žert, neboť muž na konci dítě zachytí a pošeptá mu "Tohle mamince neřekneme". ASA ale souhlasil se stěžovateli, protože reklama prý z mužů činí nepozorné nešťastníky. "Reklama se ve své stávající podobě nesmí znovu objevit," uvedl úřad v rozhodnutí.
Volkswagen považuje kritiku za neporozumění obsahu reklamy. Má prý ukázat schopnost člověka přizpůsobit se změnám a složitým situacím - na záběrech je muž ve stanu na útesu, kosmonauti ve stavu beztíže a invalidní atlet při skoku do dálky. Regulátor ale opět souhlasil s kritikou, protože, jak řekl jeho mluvčí: "Být rodičem znamená životní změnu, která vyžaduje značnou dávku přizpůsobení, ale péče o děti je stále stereotypně přisuzovaná ženám."
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist