Letadla typu Boeing 737 Max, která mají po dvou nehodách zakázáno létat, v nejbližších měsících pravděpodobně znovu nevzlétnou. Česká letecká společnost SmartWings s nimi počítá až od příštího roku. Výrobce už dokončil nový software, který má problémy vyřešit. Letadlo ale budou muset do provozu schválit regulátoři po celém světě.

"S návratem 737 Max do provozu počítáme až koncem prvního čtvrtletí 2020," uvedla pro HN mluvčí SmartWings Vladimíra Dufková. Podobnou informaci přinesla i agentura Bloomberg, podle které americký úřad pro letectví nepředpokládá návrat těchto letadel dříve než v prosinci. Oficiálně úřad uvedl, že zatím přesný harmonogram schvalovacího procesu nemá.

V letošní letní sezoně měl mít český dopravce SmatWings v provozu 16 letadel tohoto typu. Místo nich teď musí hledat náhradní letadla. Část letů firma zrušila úplně. Omezení se citelně dotklo především regionálních letišť. Například v Pardubicích zrušil SmartWings všechny své lety. Další spoje na tamním letišti pak zrušila nízkonákladová společnost Ryanair, rovněž s odvoláním na problémy s letadly 737 Max.

Výrazně optimističtější je letecká společnost American Airlines. Podle jejího šéfa Douga Parkera je velmi pravděpodobný návrat 737 Max do provozu už v polovině srpna. Firmu podle něj budou celkem stát problémy s letadlem v přepočtu necelých osm miliard korun (350 milionů dolarů).

Dopravci budou za letadla, která nemohou létat, požadovat kompenzace. Hlavní ekonom společnosti Czech Fund Lukáš Kovanda dříve ČTK řekl, že náklady českého dopravce spojené s odstavením letadel se podle odhadů pohybují kolem 100 milionů korun měsíčně. Dopravce to blíže komentovat nechtěl. "Je to věc dalších jednání," uvedla Dufková.

Kompenzace budou chtít i další aerolinky. Například v Číně odstavily letecké společnosti 96 strojů, což odpovídá zhruba čtyřem procentům celkového počtu čínských letadel. "Toto přerušení provozu přináší čínským aerolinkám obrovské ztráty," řekl agentuře Reuters expert na leteckou dopravu Li Siao-ťin. Odhadl, že ztráta bude u každého odstaveného letadla činit v přepočtu nejméně 10 milionů korun za každý měsíc.

Odškodné již po Boeingu požadují i aerolinky z jiných zemí, například turecká společnost Turkish Airlines, americká firma United Airlines, irský Ryanair či Flydubai ze Spojených arabských emirátů.

Boeing 737 Max společnosti Ethiopian Airlines se letos 10. března zřítil krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeby. Na palubě bylo 157 lidí, nikdo nepřežil. Stejný stroj měl nehodu loni v říjnu, kdy letadlo nízkonákladové společnosti Lion Air se 181 pasažéry a osmi členy posádky havarovalo krátce po startu z letiště v Jakartě. Ani tehdy neštěstí nikdo nepřežil.

Provoz letounů Boeing 737 Max byl po těchto nehodách po celém světě pozastaven. Boeing v polovině března také přerušil dodávky strojů 737 Max zákazníkům. Začátkem dubna pak oznámil, že se rozhodl dočasně snížit tempo výroby těchto letounů téměř o pětinu na 42 strojů měsíčně.

Odbyt letadel americké společnosti Boeing se v květnu meziročně propadl o 56 procent na 30 strojů. Firma v úterý uvedla, že je to důsledek přerušení dodávek letounů 737 Max po tragických nehodách v Indonésii a Etiopii.
Evropský konkurent Airbus v květnu dodal zákazníkům 81 letadel, což bylo o 59 procent více než před rokem, informovala agentura Reuters.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist