Americký prezident Donald Trump odložil rozhodnutí o zavedení dodatečných cel na dovoz aut a automobilových součástek do Spojených států až o šest měsíců. Oznámil to v pátek Bílý dům, který tak potvrdil dřívější informace médií. Prezident chce tímto odkladem zajistit více času pro obchodní rozhovory s Evropskou unií a s Japonskem. Trump ale podle Bílého domu souhlasí s názorem, že dovoz aut a automobilových součástek může ohrožovat národní bezpečnost USA. Evropská komise odklad rozhodnutí o clech přivítala.

Trump měl do soboty rozhodnout o doporučení ministerstva obchodu ohledně ochrany amerického automobilového průmyslu před dovozem kvůli národní bezpečnosti. Teď ale nařídil, aby obchodní zmocněnec USA Robert Lighthizer pokračoval v jednáních a do 180 dnů předložil novou zprávu, uvedla agentura Reuters.

Trump podle agentury AP dává jasně najevo, že konečné rozhodnutí ohledně cel bude záviset na vývoji obchodních rozhovorů s Evropskou unií a s Japonskem. "Pokud nebude během 180 dnů dosaženo dohod, prezident rozhodne, zda a jaké další kroky je zapotřebí učinit," uvedla mluvčí Bílého domu Sarah Sandersová.

Evropská komise v pátek uvedla, že je připravena jednat o obchodní dohodě, která by se týkala rovněž automobilů. "Vítáme, že navzdory určitým neshodám se EU a USA věrně drží dohody dosažené předsedou (Evropské komise Jeanem-Claudem) Junckerem a prezidentem Trumpem 25. července 2018. Dodatečným clům v obou směrech se tak lze vyhnout," prohlásil mluvčí komise.

Trump a Juncker se loni v létě dohodli, že EU a USA budou pracovat na odbourávání obchodních bariér. Trump v rámci této dohody souhlasil, že zatím nepřistoupí k uvalení nových cel na dovoz aut z EU. Evropská komisařka pro obchod Cecilie Malmströmové v pátek odmítla, že by evropský automobilový export představoval hrozbu pro národní bezpečnost USA. Dodala, že bude o obchodních vztazích jednat s Lighthizerem příští týden v Paříži.

Trump v pátek uvedl, že souhlasí se studií ministerstva obchodu, podle níž některé dovážené automobily "oslabují naši (americkou) vnitřní ekonomiku" a jsou hrozbou pro národní bezpečnost. Silný automobilový průmysl je podle Trumpa nezbytný pro zajištění vojenské převahy Spojených států.

Zpráva ministerstva upozorňuje, že podíl firem v americkém vlastnictví na automobilovém trhu v USA se snížil ze 67 procent, tedy 10,5 milionu vozů, v roce 1985 na pouhých 22 procent, tedy 3,7 milionu vozů, v roce 2017. Import se v tomto období téměř zdvojnásobil na 8,3 milionu vozů ze 4,6 milionu.

Americký ministr obchodu Wilbur Ross sdělil Trumpovi, že úspěšné obchodní rozhovory by mohly automobilkám v americkém vlastnictví zajistit dlouhodobou ekonomickou životaschopnost a zvýšit výdaje na vývoj špičkových technologií, které jsou klíčové pro zbrojní průmysl.

Trump v minulosti uvedl, že uvažuje o uvalení až 25procentního cla, a Evropská komise opakovaně varovala, že by v takovém případě přikročila k odvetným opatřením. Komise také upozornila, že zavedení nových cel na dovoz aut a automobilových součástek do USA by poškodilo rovněž americký automobilový průmysl.

Přední světové automobilky loni varovaly, že 25procentní clo by výrazně zvýšilo ceny automobilů v USA a mohlo by vést k zániku stovek tisíc pracovních míst. Německý hospodářský institut Ifo odhadl, že zavedení cla by v dlouhodobém výhledu mohlo snížit vývoz aut z Německa do USA o polovinu. "Lhůta 180 dnů nyní musí být využita k dosažení dobrého výsledku v jednáních mezi EU a USA," prohlásil v pátek podle agentury DPA prezident německého sdružení automobilového průmyslu VDA Bernhard Mattes.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist