Americký výrobce letadel Boeing věděl o softwarovém problému letounů 737 Max zhruba rok, neinformoval o tom ale ani letecké společnosti, ani regulační orgány. Částečné a nekonzistentní objasnění situace poskytl až po pádu indonéského stroje tohoto typu. Vyplývá to z nedělního prohlášení společnosti, o němž informovala světová média. Boeing nicméně trvá na tom, že tato věc nepředstavuje bezpečnostní riziko.
Nedělní prohlášení je od těchto smrtelných nehod první, kdy se Boeing výslovně přiznal k tomu, že při vývoji stroje 737 Max došlo k nedopatření, i když ve věci, která podle něho nemá žádný vliv na bezpečnost.
Zisk Boeingu klesl o 21 procent. Výhled na zbytek roku firma chce zveřejnit, teprve až její letadla 737 Max opět vzlétnou
Jak společnost Boeing uvedla, její inženýři v roce 2017 zjistili, že kvůli chybě softwaru nefunguje výstraha tak, jak bylo plánováno. V té době se podnik spolehl na standardní interní přezkum, který zjistil, že problém "neovlivňuje nepříznivě provoz a bezpečnost letadel". Vedení společnosti se o záležitosti dozvědělo až po 29. říjnu 2018, kdy se zřítil indonéský stroj aerolinek Lion Air. Informace sdělilo americkému Federálnímu úřadu pro letectví (FAA), který problém analyzoval od listopadu do letošního února, kdy dospěl k závěru, že situace nevyžaduje mimořádnou akci, napsal list The Wall Street Journal.
Provoz letadel 737 Max je nyní po celém světě zastaven kvůli dvěma tragickým nehodám tohoto stroje v Indonésii a v Etiopii. Zemřelo při nich 338 lidí.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist