Piloti Boeingu 737 Max společnosti Ethiopian Airlines, který se zřítil letos 10. března, postupovali podle pokynů výrobce letadla a snažili se získat kontrolu nad strojem. Uvedlo to etiopské ministerstvo dopravy na tiskové konferenci, kde zveřejnilo první informace z vyšetřování tragédie, při které zemřelo 157 lidí. Podle předběžných zjištění ministerstva bylo letadlo v dobrém stavu a odlet byl "normální".
Vyšetřovatelé zkoumali letová data a záznamy rozhovorů z kokpitu. Zatím ale nedokážou potvrdit, zda se jednalo o problém, který by spočíval v konstrukci letadla. Mluvilo se totiž o tom, že by pád mohl být způsoben špatným stabilizačním systémem letadla. Pád etiopského Boeingu 737 Max je totiž podobný loňské havárii stejného stroje v Indonésii, kdy zemřelo 189 lidí.
Americký deník The Wall Street Journal před týdnem napsal, že v případě nehody indonéské společnosti Lion Air stabilizační systém na základě chybných informací ze senzorů opakovaně skláněl předek letadla k zemi a pilot se marně snažil obnovit kontrolu nad letem. Vyšetřovatelé doporučili společnosti Boeing, aby zkontrolovala ovládací systém letadla.
Podle agentury AP odborníci prověřuji roli stabilizačního systému, známého jako MCAS, který za některých podmínek může automaticky tlačit přední část stroje k zemi, aby tak předešel ztrátě aerodynamickému vztlaku. Předběžná zpráva o příčině pádu indonéského letadla Lion Air přitom konstatovala, že piloti nad letounem ztratili kontrolu, když tento systém opakovaně poslal letoun do střemhlavého letu k zemi. Předběžná zpráva o havárii v Etiopii ale MCAS přímo nezmiňuje.
Následujících šest měsíců nebo rok budou také vyšetřovat, jestli se za letu neobjevily další problémy.
"Vyšetřování není o tom, abychom někoho obvinili, ale abychom zajistili bezpečnou leteckou dopravu," řekl etiopský ministr.
Etiopské aerolinie jsou připraveny plně spolupracovat s týmem vyšetřovatelů, ocenily také jejich tvrdou práci na objasnění pádu letadla. Uvedly to v prohlášení zveřejněném na svém twitterovém účtu. Mimo jiné kondolovaly rodinám pozůstalých.
"První zprávy z vyšetřování jasně ukázaly, že piloti následovali pokyny Boeingu a pohotovostní postup schválený Federální leteckou správou, aby zvládli nejnáročnější pohotovostní situaci," napsaly aerolinky. "I přes jejich tvrdou práci a dodržování postupů bylo velmi nešťastné, že se jim nepodařilo zvrátit trvalé klesání letadla."
#Ethiopia|n Airlines Statement on the Preliminary Report of the Accident on ET 302 pic.twitter.com/azAKxyptq8
— Ethiopian Airlines (@flyethiopian) 4. dubna 2019
Na vyšetřování letošní letecké tragédie spolupracuje s etiopskými úřady osmnáctičlenný tým expertů, složený ze zástupců amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) nebo amerického Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB).
Oprava: Ve čtvrtém odstavci jsme ve chybně uvedli, že díky systému MCAS může letadlo předejít aerodynamickému vztlaku. Správně má být, že díky systému MCAS může letadlo předejít ztrátě aerodynamického vztlaku. Za chybu se omlouváme.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist