Letoun Boeing 737 Max 8 postihly dvě podobné fatální nehody několik měsíců po sobě, pro amerického výrobce letounů to představuje obrovský problém. Po havárii letounu vzlétajícího v listopadu z Jakarty, havaroval stejný model krátce po vzletu o víkendu také v Etiopii. Při obou nehodách zemřeli všichni lidé na palubě. Akcie Boeingu se po nehodě propadly o 11 procent.

S těmito letouny nově také létají české aerolinky Smartwings (dříve Travel Service), konkrétně jich provozují sedm a v budoucnu to má být 39. Pronajímat od Smartwings si je patrně budou i České aerolinie.

Obě nehody znovu obrátily pozornost k bezpečnosti letadla sledujícího trend úspornosti letecké dopravy, ale zatím pronásledovaného technickými problémy.

Příčina nehody v Etiopii, při níž zemřelo 157 lidí, zatím není známá a teprve bude předmětem vyšetřování, ale etiopské aerolinie už nyní zakázaly tomuto typu létat. Jako reakci na katastrofu přijala stejné opatření i Čína, která všem svým leteckým společnostem přikázala Boeing 737 Max "uzemnit" až do úplného objasnění.

Do úterního ráno zakázaly letoun používat letecké společnosti Brazílie, Mexika či Singapuru. Konkrétně jde o Gol z Brazílie, Aeroméxico, Aerolinias Argentinas či singapurská SilkAir. Všechny společnosti oznámily, že z bezpečnostních důvodů nebudou zmíněné stroje dočasně používat. Posléze se přidala i Velká Británie, opatření se dotýká společností Tui Airways a Norwegian.

Důvodem k zákazu letů v těchto zemích je právě i to, že etiopská nehoda není první, která tento nový typ postihla. Loni v říjnu se krátce po startu z indonéské Jakarty zřítil do moře Boeing 737 Max 8 nízkonákladové společnosti Lion Air a zahynulo všech 189 osob na palubě. Také tehdy pilot požádal o návrat na letiště jen několik minut po vzletu. Stroj ale ve vysoké rychlosti dopadl na vodní hladinu a rozpadl se.

V Etiopii se zřítil Boeing 737, všech 157 cestujících zahynulo. Mezi oběťmi jsou i čtyři občané Slovenska

Potíže po startu

Vyšetřování, které následovalo po tragédii u Jakarty, ukázalo, že společnost Boeing letadla tohoto typu nově vybavila systémem, který měl předejít příliš strmému stoupání po vzletu. V manuálu pro piloty se ale informace o novince nejdříve neobjevily. Má se za to, že úplně nové letadlo Lion Air mělo vadné čidlo rychlosti, která počítačovému systému letadla vyhodnocujícímu tzv. úhel náběhu hlásila chybné údaje. Stroj proto začal prudce klesat nebo přešel do pádu. Piloti nepřipravení na takové chování si se situací zřejmě nevěděli rady.

Devět dní po indonéské tragédii společnost Boeing rozeslala leteckým společnostem zprávu o možných problémech a instrukce, jak mají piloti v případě jejich výskytu postupovat. Krátce nato vydal obdobný dokument i americký Úřad civilního letectví (FAA). Vyšetřování tehdejší nehody také naznačovalo, že havarované letadlo mělo s tímto systémem problémy už při předchozím letu a na letišti v Jakartě s ním mechanici manipulovali.

I před současnou nehodou v Etiopii hlásili piloti letišti v Addis Abebě problémy s rychlostí stroje už krátce po startu a žádali o povolení k návratu. Vzápětí letadlo zmizelo z obrazovek radarů. Následoval náraz do země a požár, který nikdo nepřežil.

Ani tragédií u Addis Abeby výčet potíží typu Max 8 nekončí.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak spolu souvisí letecké tragédie v Etiopii a Indonésii?
  • Je šance, že nejde o problém těchto typů letadel, ale pouze nízkonákladových společností z nevyspělých zemí?
  • Jakou roli v tomto případě hraje samotná společnost Boeing?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se