Nejúspěšnějšími značkami světa zůstaly podle společnosti Euromonitor International nápojářské giganty Coca-Cola a Pepsi, i když se potýkaly s novým přístupem konzumentů k obsahu cukru v nápojích i s legislativou, která vyšší obsah cukru v limonádách v některých zemích sankcionuje. Vyplývá to ze zprávy Top 100 Megabrands.

Top 10 značek v celosvětovém žebříčku (2017)

1. Coca-Cola 

2. Pepsi

3. Nescafé

4. Lay's

5. L'Oréal Paris

6. Red Bull

7. Pampers

8. Tide / Ariel

9. Nivea

10. Huggies 

Coca-Cola s objemem prodeje v rozmezí 35-45 miliard dolarů od roku 2014 neztratila svou vedoucí pozici v žebříčku. Na první místo mezi top 100 značkami by ji vynesly i prodeje pouze ve východní Evropě, i přesto, že tento region je pro společnost až pátý nejdůležitější. Největším trhem je pro Coca-Colu Latinská Amerika, odkud jde 40 procent všech prodejů. Z prodejů v západní Evropě, Asii a Tichomoří a severní Americe měla značka v roce 2017 shodně po zhruba šesti miliardách dolarů.

Na druhém místě v žebříčku se, stejně jako v roce 2014, umístila značka Pepsi, s objemem prodeje mezi 10 až 15 miliardami dolarů. Nejdůležitějším trhem pro Pepsi je Severní Amerika, objem prodeje je zde asi 4 miliardy dolarů. Značky Coca-Cola i Pepsi zaujímají první dvě místa také v žebříčku nealkoholických nápojů, kde je následují Red Bull a Sprite. Všechny top čtyři značky v této kategorii jsou i mezi top 12 značkami v každém ze třech hlavních regionů, a sice v Asii a Tichomoří, severní Americe a Latinské Americe.

Top 10 značek v žebříčku nealkoholických nápojů (2017)Zdroj: Euromonitor International

Top 10 značek v kategorii nealkoholických nápojů (celosvětový žebříček, 2017).

Obě vedoucí nápojářské značky zásadně ovlivnily nové požadavky konzumentů a především legislativa, která omezuje množství cukru v nápojích v některých zemích. Příkladem je Mexiko, kde v lednu 2014 zavedl tehdejší prezident Enrique Peña Nieto speciální desetiprocentní daň na slazené nápoje. "Mexičané vypijí nejvíce slazených nápojů ročně. Na jednoho obyvatele připadne každý rok 163 litrů," napsal server Aktuálně. V Evropě tuto daň zavedla ještě například Velká Británie, Norsko, Francie nebo Portugalsko. Ve světě ji v roce 2018 zavedla například Jihoafrická republika, kde je podle webu Beveragedaily nejvyšší úroveň obezity v celé subsaharské Africe. Uvalení daně z cukru doporučila v roce 2016 Světová zdravotnická organizace (WHO), podle jejíž zprávy z toho roku se výskyt obezity zvýšil mezi lety 1980 až 2014 více než dvojnásobně.

Ze čtvrtého místa v celkovém žebříčku se na třetí posunula značka Nescafé s objemem prodeje mezi 10 a 15 miliardami dolarů. Lídr v kategorii horkých nápojů, majitel značky Nestlé, je globálním lídrem také v instantní kávě a kávě v kapslích, a také v ochucených nápojích v prášku. Nejdůležitějšími oblastmi prodeje je pak Asie a Tichomoří, přesněji Čína, Japonsko a Thajsko.

V celkovém žebříčku čtvrtá, ale v kategorii balených potravin první, je značka Lay’s, která si pozici drží od předchozího žebříčku. Největší trh má ve Spojených státech amerických, Velké Británii a v Číně. V této kategorii do top 10 proklouzla značka Kinder. Na třetím a čtvrtém místě jsou čínské značky Mengniu a Yili, zaměřené na mléčné výrobky. Ty, přestože prodávají pouze v Číně, mají tak velký objem prodeje, že se značky umístily na předních místech v globálním žebříčku. Značka Mengniu mezi top 100 značkami na 16. místě, Yili na místě osmnáctém. To dokládá důležitost Asie, a především právě Číny, pro nejrychleji rostoucí značky na světě. 

Top 10 značek v žebříčku balených potravin (vlevo) a krásy a osobní péče (vpravo) (2017)

Top 10 značek v kategorii balených potravin (celosvětový žebříček, 2017).          Top 10 značek v kategorii krása a osobní péče (celosvětový žebříček, 2017).  

Zdroj: Euromonitor International                             

V kategorii krásy a osobní péče, což je po balených potravinách druhá nejzastoupenější kategorie v žebříčku, se na první místě udržela značka L’Oréal Paris, na druhém místě Nivea, stejně jako v roce 2014. V celkovém žebříčku se pak značka L’oreal Paris udržela na pátém místě, Nivea si z 10. místa polepšila na osmé. Její objem prodeje od roku 2014 upadl v západní Evropě, Čína je pro Niveu naopak třetím nejdůležitějším trhem.

V kategorii dalších značek, která obsahuje asi 16 procent žebříčku, se na prvních čtyřech místech umístily značky Nescafé, Pampers, Tide / Ariel a Huggies. Tyto čtyři značky patří i do top 10 mezi všemi největšími značkami.