Podávání občerstvení ve vlacích, ať již v jídelních vozech nebo formou pojízdného bufetu, je už běžnou službou pro cestující. Když si ale dávají například kávu cestou z Brna do Prahy, nemusí vůbec tušit, že právě přispívají do maďarské nebo rakouské státní pokladny. Za rok tak podle odhadu prodejců přijde Česko o miliony.

Zatímco v běžném podnikání se platí DPH v zemi, kde k prodeji zboží či služby dojde, v případě prodeje ve vlacích je situace jiná. Veškerá DPH z prodeje občerstvení během cesty jde do rozpočtu té země, kde má spoj výchozí stanici, tedy například ve Vídni. "Při poskytování stravovací služby na palubě lodi, letadla nebo ve vlaku je místem plnění místo zahájení přepravy osob," potvrdil mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec.

Doplnil, že takové řešení představuje "vstřícnost vůči poskytovatelům stravovacích služeb". Jenomže právě poskytovatelé stravovacích služeb říkají, že takový způsob zdanění je pro ně velkou byrokratickou zátěží, navíc obírá českou státní pokladnu o peníze.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části se dozvíte:
  • Proč Česku škodí postavení tranzitní země z hlediska prodeje zboží ve vlacích?
  • Jaký systém platil dříve?
  • Chystá se změna unijní legislativy?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se