Kdo v lednu skoupil kobalt, neprohloupil. Od začátku roku jeho cena vzrostla téměř o 70 procent. Tento kov je zásadní pro výrobu baterií mobilů i elektromobilů. Současnou těžbu a tím cenu výrazně ovlivňuje politická situace v Demokratické republice Kongo, kde se nachází až 60 procent zásob tohoto kovu.

Cena kobaltu se ještě v prosinci 2016 pohybovala kolem třiceti tisíc dolarů za tunu. Raketový nárůst přišel v únoru a dále pokračuje. V pátek bylo možné tunu kobaltu koupit už za zhruba 55 tisíc dolarů.

Loni kobalt skupovaly švýcarské investiční fondy zaměřené na těžařský sektor, ale i jeden z největších komoditních fondů Shanghai Chaos Investment z Číny. Skoupily podle odhadů až 17 procent celosvětové produkce. Trh s kobaltem je relativně malý, v roce 2016 se vytěžilo pouze 93 tisíc tun. V roce 2005 to bylo 22 tisíc tun.

Cenu kobaltu táhne větší poptávka po lithium-iontových bateriích a pomalu nastupující automobilová revoluce. Například Čína tento týden oznámila, že na tamním thu se bude v roce 2025 prodávat 35 milionů vozů ročně, pětina z toho budou elektromobily a plug-in hybridy.

Prodeje elektromobilů a plug-in hybridů
Zdroj: CAAM, Cars21.com, evwind.es, Carsalesbase.com, InsideEVs.com

Kobalt je zásadní pro výrobu lithium-iontových baterií, které například pohánějí téměř všechny výrobky firmy Apple. Velmi důležitý je tento kov i pro automobilku Tesla, která se nyní chystá na trh s elektromobilem Model 3. Na výrobu baterií šla loni více než polovina světové produkce kobaltu.

Přidání kobaltu do baterií má vliv na jejich kapacitu, snížení hmotnosti a délku nabíjení. Prodlužuje i životnost. Do tří let se očekává, že 75 procent lithium-iontových baterií bude obsahovat kobalt, neboť umožňuje elektromobilům prodloužit dobu jízdy bez dobití. Kobalt se používá i v raketových motorech a elektrárnách.

Kovu se ale nedostává už letos. Analytici společnosti Macquarie Research očekávají, že příští rok bude na trhu chybět 885 tun a v roce 2020 už bude o více než pět tisíc tun kobaltu méně, než by bylo potřeba. Plánů na otevření nových ložisek je přitom poskrovnu.

Výrobci jsou proto stále závislejší na dodávkách z nestabilního Konga. V zemi se těží až 60 procent celosvětových zásob. Jedna z nejchudších zemí světa nyní stojí před volbami, které by mohly vyústit v občanské nepokoje. Země si navíc prošla řadou válek. Panují také podezření, že se při těžbě kobaltu využívá dětská práce. Kromě Konga se kov těží ještě v Rusku nebo Austrálii.

Další komplikace vychází z toho, že se kobalt většinou získává jako vedlejší produkt pří těžbě mědi a niklu. Jenže nedostatečný zájem o tyto materiály způsobil již ukončení činnosti několika dolů, produkce kobaltu každým tímto zavřením značně trpí.

Baterie stojí kromě kobaltu i na lithiu. Jeho cena za loňský rok vzrostla o téměř 80 procent. Od ledna letošního roku připsalo přibližně 16 procent. Z toho by v budoucnu mohla profitovat i Česká republika, neboť se zde nacházejí největší evropské zásoby lithia. České zásoby chce těžit společnost Geomet ve spolupráci s australským investorem European Metals Holdings.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist