Pátrací týmy v sobotu třetím dnem pokračují v pročesávání oblasti ve Středozemním moři, kde se ve čtvrtek zřítilo letadlo aerolinek Egyptair s 66 lidmi na palubě. Pro vyšetřování bude nyní klíčové najít černé skříňky s údaji o průběhu letu, které by mohly pomoci objasnit příčiny nehody. Další indicií je pro experty to, že letadlo krátce před pádem vyslalo hlášení o kouři na palubě, jak v sobotu potvrdil francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví (BEA).
Egyptská armáda v pátek našla první hmatatelné důkazy o havárii, když se jí asi 300 kilometrů od přístavního města Alexandrie podařilo objevit části letadla, zavazadla a ostatky cestujících. Oblast pádu airbusu v sobotu od časného rána opět pročesávají letadla a lodě celkem šesti států, které se na akci vedené Egyptem podílejí. Mluvčí egyptské armády na sociální síti zveřejnil fotografie a videozáběry pozůstatků letadla a osobních věcí cestujících, které se dosud podařilo sesbírat. Na snímcích jsou vidět například části sedadel a kyslíkových masek, dámské kabelky či kusy látek.
Hlavním úkolem pátrací operace bude najít další části vraku a zejména černé skříňky, které odborníkům napoví, co se na palubě letounu před jeho zřícením odehrávalo.
Příčina havárie zatím není jasná a ve hře je řada možných vysvětlení. Strmý pád letadla z výšky přes deset kilometrů mohla způsobit technická závada, chyba či úmysl pilota i teroristický útok. "Prověřujeme všechny hypotézy a žádná zatím nemá přednost," řekl v sobotu šéf francouzské diplomacie Jean-Marc Ayrault.
Letečtí experti v pátek začali rozvíjet spekulace založené na údajích získaných z identifikačního systému letadla ACARS, které ukazují na to, že elektronické detektory před havárií informovaly o kouři na palubě.
Systém ACARS předává prostřednictvím satelitů či radiofrekvencí z letadla na zemi krátká automatická hlášení, která se týkají nesrovnalostí, závad nebo vysazení některého ze systémů. O tom, že data z ACARS havarovaného airbusu hovoří o kouři, informovala s odvoláním na egyptské zdroje například americká televizní stanice CNN nebo odborný portál The Aviation Herald. V sobotu zprávy oficiálně potvrdil francouzský úřad BEA.
"BEA potvrzuje, že systém ACARS vyslal krátce před ukončením datových přenosů zprávy hovořící o kouři v kabině... Nevytváříme z toho žádné závěry, jakákoli možná vysvětlení jsou pouze domněnkami," řekl mluvčí úřadu Sébastien Barthe. Podle něj však detekce kouře ukazuje na to, že v letadle hořelo.
Zahraniční rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
Německý odborník Tim van Beveren reportérům ze stanice Deutsche Welle řekl, že kouř byl nejprve detekován na jedné z toalet, už o minutu později zřejmě oheň elektronické systémy letadla vyřadil z provozu.
Stroj mířící z Paříže do Káhiry, na jehož palubě bylo 56 cestujících a deset členů posádky, zmizel z obrazovek radarů ve čtvrtek brzy ráno krátce před plánovaným přistáním v egyptském hlavním městě. Nehodu nikdo nepřežil. Mezi oběťmi je 30 Egypťanů, 15 Francouzů a občané dalších zemí.
Se zhruba stovkou rodinných příslušníků francouzských obětí se v sobotu sešel francouzský ministr zahraničí Ayrault a vyjádřil jim svou soustrast.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist