Palubní personál největších německých aerolinek Lufthansa vstoupí v pátek do stávky a protestní akce potrvá týden. V pondělí to oznámil předseda odborového svazu UFO Nicoley Baublies. Aerolinky ale podle něj ještě mohou protestní akci odvrátit, pokud do čtvrtečního odpoledne přistoupí na požadavky odborů. Svaz UFO ohlásil stávku poté, co o víkendu oznámil krach rozhovorů s vedením Lufthansy o mzdách a pracovních podmínkách.

Baublies odmítl upřesnit, jaké lety přesně ohlášená stávka postihne. Podle něj nechtějí odbory dát Lufthanse možnost, aby protestní akci u soudu napadla a znemožnila její konání. Svaz UFO hodlá informovat cestující o rozsahu stávky až krátce před jejím zahájením. Odbory nicméně vyzvaly své členy, aby byli kdykoli připraveni se do akce zapojit.

Baublies dal zároveň najevo, že Lufthansa ještě může stávku odvrátit, pokud přijme návrh odborů na urovnání sporu. Svaz UFO vyžaduje mimo jiné vyplacení jednorázové prémie k platu ve výši 2000 eur (54 200 korun) všem stevardům a letuškám Lufthansy. Kromě toho žádá zachování stávajícího programu penzijního zabezpečení, který chce Lufthansa omezit.

Zástupci Lufthansy ale označili krok odborů za "zcela nepochopitelný". Podle nich není ke stávce důvod, protože se požadavky svazu UFO ve velké míře shodují s nabídkou aerolinek. Bettina Volkensová z vedení Lufthansy dala najevo, že aerolinky novou nabídku předkládat nebudou.

Svaz UFO zastupuje 19 000 stevardů a letušek. Naposledy uspořádal stávku v roce 2012, tehdy se podařilo spor s vedením aerolinek ukončit, když Lufthansa přistoupila na požadavky odborů v oblasti penzijního zabezpečení.

Za poslední rok a půl se Lufthansa potýká především se stávkami pilotů. Odborový svaz Vereinigung Cockpit jich uspořádal třináct, protestní akce způsobily aerolinkám škody v řádu stovek milionů eur. Zrušeny musely být stovky letů, zasaženo bylo i spojení mezi Prahou a Německem.

%insert_attachment[59500990] priloha.html%

Protesty zaměstnanců Lufthansy v posledním roce zesiluje snaha vedení aerolinek o snížení nákladů. Lufthansa se obává, že při zachování současných nákladů nedokáže v budoucnu konkurovat nízkonákladovým dopravcům a blízkovýchodním leteckým společnostem.