Podle agentury AFP byla ve čtvrtek nalezena druhá černá skříňka havarovaného letounu společnosti Germanwings. Zařízení má obsahovat technické údaje o letu, který skončil smrtí všech pasažérů a posádky.

Nalezenou "skříňkou" je záznamník letových parametrů, který registruje například výšku letu či rychlost stroje.

Stav nalezeného zapisovače dává naději na získání nových poznatků, řekl šéf vyšetřování ve Francii Brice Robin. A to přesto, že se přístroj zaryl desítky centimetrů pod zem, byl ohořelý a otlučený o skálu.

Robin také oznámil, že na místě pádu stroje se už našly vzorky DNA ve stejném počtu, jako bylo lidí v letounu. Nyní se porovnají s těmi vzorky, které poskytly rodiny obětí. Jejich identifikace potrvá tři až pět týdnů. Robin upřesnil, že se našlo a zkoumá 2854 lidských pozůstatků.

Analýza první skříňky ukázala na to, že pád letounu typu A320 společnosti Germanwings zřejmě způsobil druhý pilot, jenž nevpustil kapitána do pilotní kabiny a stroj navedl na kurz, který skončil nárazem do horského masivu. Následné vyšetřování ukázalo na pravděpodobné psychické problémy mladého kopilota.

Vznikne nová expertní skupina

Bezpečnostními důsledky nedávné tragické zkázy letounu se bude v Německu zabývat expertní skupina. Na tiskové konferenci v Berlíně to ve čtvrtek oznámili ministr dopravy Alexander Dobrindt a šéf spolkového svazu letecké dopravy Klaus-Peter Siegloch.

Tým má podle sdělení Dobrindta kromě jiného posoudit možné změny v systému zajištění dveří pilotní kabiny. Důležitým tématem budou pro skupinu rovněž lékařské a psychologické kontroly pilotů.

Německý expertní tým mají tvořit šéfové leteckého provozu leteckých společností, odborní lékaři a zástupci profesních organizací, uvedla agentura DPA. Do konzultací budou zapojeni i představitelé ministerstva dopravy a spolkového svazu letecké dopravy.

"Úkoly této expertní skupiny jsou otevřené," poznamenal šéf spolkového svazu letecké dopravy Siegloch. Do konzultací týmu by podle něj měly být průběžně zahrnovány případné nové poznatky získané při vyšetřování na místě havárie ve Francii.

"Je důležité, abychom nedělali ukvapené závěry," upozornil Siegloch. Je podle něj rovněž důležité důkladně posoudit výhody a nevýhody případných změn, aby nebyla ohrožena bezpečnost letecké dopravy.

Kopilot hledal informace o sebevraždách

Ve čtvrtek také německá prokuratura uvedla, že druhý pilot zříceného letadla Andreas Lubitz ještě den před havárií na internetu hledal informace o sebevraždách a zabezpečení pilotní kabiny. Vyplývá to z analýzy tabletu, který policie zabavila v pilotově düsseldorfském bytě. Právě Lubitz je podle vyšetřovatelů viníkem havárie.

"Historie v prohlížeči nebyla vymazána," uvedla prokuratura k tomu, jak se jí podařilo zmíněné informace získat. Uživatel tabletu podle ní hledal mezi 16. a 23. březnem jednak léčebné metody, ale i způsoby toho, jak spáchat sebevraždu. "Přinejmenším v jednom dni se dotyčný vícero minut zabýval vyhledáváním informací o dveřích kokpitu a o bezpečnostních opatřeních," dodala prokuratura.

Němečtí vyšetřovatelé nicméně podle DPA nezveřejnili přesné znění hesel, podle kterých pilot údaje na webu hledal. "Kvůli rozsahu dokumentů a množství dat nelze v nadcházejících dnech další výsledky z vyšetřování očekávat," dodala prokuratura.

Na vinu druhého pilota ukazuje nahrávka palubního záznamníku. Podle vyšetřovatelů využil pilot toho, že kapitán odešel z kokpitu na toaletu. Zpět ho již nepustil a záměrně zahájil klesání, čímž letadlo navedl do horského masivu. Během vyšetřování také vyšlo najevo, že pilot trpěl psychickými problémy a že v minulosti měl údajně sebevražedné sklony.

Řada leteckých společností už na základě dosavadních výsledků vyšetřování nařídila, aby v době letu byli v pilotní kabině letounu vždy nejméně dva lidé. Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví (EASA) minulý týden vydala v tomto ohledu stejné doporučení.

Pokud si jeden z pilotů potřebuje během letu odskočit třeba na toaletu, musí podle nových pravidel do pilotní kabiny přijít na dobu jeho nepřítomnosti někdo z palubního personálu. Podobnými pravidly se řada leteckých společností řídila už před pádem airbusu Germanwings - byly mezi nimi české firmy ČSA a Travel Service či britské Jet2 a Flybe a irská Ryanair.