Německý deník Bild přišel s teorií, proč kopilot Andreas Lubitz nasměroval letadlo aerolinek Germanwings v plné rychlosti do alpského masivu. "Jedním z hlavních motivů tohoto činu jsou pro nás Lubitzovy obavy z toho, že jeho zdravotní problémy ohrozí způsobilost k letu," cituje Bild nejmenovaného vyšetřovatele tragické nehody.

Christoph Kumpa, mluvčí státního zastupitelství v německém Düsseldorfu, uvedl, že muž v minulosti sice trpěl sebevražednými sklony, nicméně to bylo ještě před zahájením letecké kariéry. Pak navíc podstoupil psychoterapii.

Lufthansa v úterý přiznala, že Lubitz její leteckou školu o svých depresích sám informoval, a že tedy společnost během výcviku o jeho problémech věděla. Tehdejší dopravní pilot ve výcviku v roce 2009 škole zaslal e-mail, v němž informoval o "odeznělé epizodě těžké deprese".

Lubitz o svých zdravotních problémech informoval společnost poté, co na několik měsíců výcvik přerušil a opět v něm chtěl pokračovat. Z lékařských zpráv, které Lubitz doložil, přitom údajně vyplývalo, že už je zdravotně způsobilý k pilotování. Lufthansa rovněž oznámila, že e-mailovou korespondenci předala vyšetřujícímu státnímu zastupitelství v Düsseldorfu.

Vyšetřovatelé však dosud nenašli žádné dokumenty, které by naznačovaly Lubitzovy motivy nebo odkrývaly jakékoli plány. Kumpa také zdůraznil, že neexistuje důkaz, který by potvrdil kopilotovy sebevražedné sklony nebo agresivní jednání před leteckým neštěstím.

Zástupce společnosti Lufthansa, která je mateřskou společností Germanwings, uvedl, že piloti v jejich společnosti absolvují pouze fyzické testy. Psychologický dotazník musí vyplnit až pro vydání nového osvědčení. Ty jsou však spravovány federálními úřady letectví, nikoli leteckými společnostmi. "Z tohoto důvodu Lufthansa nikdy nemůže vidět pilotův vyplněný formulář," řekla mluvčí Lufthansy Barbara Schädlerová."

CNN v úterý rovněž informovala o Lubitzově dalších zdravotních problémech. Nejprve si lékařům stěžoval na zhoršující se vidění. Ti příčinu určili jako psychosomatickou a následně mu nedoporučili v létání pokračovat. Také navštívil neuropsychologa, s nímž řešil své přepracování a pracovní stres.

Video z paluby

Bild rovněž na svém webu píše, že údajně existuje video, které zachycuje chaos na palubě letadla v posledních sekundách před nárazem. Podle německého bulvárního deníku je pravost videa nezpochybnitelná, prý se zachovalo na paměťové kartě mobilního telefonu. V místě neštěstí jej měl najít zdroj blízký vyšetřování.

Pátrání po obětech skončilo

Podle agentury AFP nalezli policisté a vyšetřovatelé již čtyři tisíce kusů trosek. Práce postupují rychleji a měly by skončit příští středu. Druhou černou skříňku pátrači stále nenašli a je velice pravděpodobné, že se nachází pod viditelnou úrovní terénu. 

Týmy v terénu v úterý podle francouzské policie po týdnu dokončily vyzvedávání pozůstatků 150 obětí. "V zóně nárazu už nejsou žádná těla," řekl agentuře AFP zástupce četnictva Jean-Marc Ménichini.

Z nalezených vzorků se dosud podařilo získat genetické informace 78 mrtvých. Identifikace obětí, kvůli níž nyní musí vzorky pro analýzu DNA poskytnout vyšetřovatelům pozůstalí, má být podle francouzského prezidenta Françoise Hollandea hotová do konce týdne.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist