Druhý pilot zříceného airbusu německých aerolinek Germanwings, který podle francouzských vyšetřovatelů v úterý záměrně navedl letadlo ke srážce s horami, o své údajné psychické nemoci takřka nemluvil.

V rozhovoru pro sobotní vydání německého deníku Bild to prohlásila pilotova bývalá dlouholetá přítelkyně.

Ta také uvedla, že v minulosti řekl, že jednou udělá něco, co změní celý systém, a že každý bude znát jeho jméno.

Právě tato věta vytanula ženě na mysli, když se o leteckém neštěstí, které nepřežil nikdo ze 150 lidí na palubě, dozvěděla. Podle deníku Bild je Maria, jak se údajná někdejší přítelkyně 27letého pilota Andrease Lubitze jmenuje, letuškou a pár spolu loni pět měsíců společně létal. 

O důvodu rozchodu řekla to, že bylo stále více očividné, že Lubitz má problémy. "Vždycky jsme se hodně bavili o práci, a to se stával někým jiným," řekla s tím, že kritizoval pracovní podmínky v letecké společnosti, mimo jiné nízký plat, strach o práci a přílišný tlak.

Nedělník Welt am Sonntag uvedl, že Lubitz trpěl "závažným psychosomatickým onemocněním" a vyšetřovatelé v jeho bytě našli mnoho léků.

Vysoce postavený vyšetřovatel düsseldorfské policie Welt am Sonntag řekl, že pilota léčilo několik neurologů a psychiatrů. Lubitz údajně trpěl "silným subjektivním syndromem vyhoření" a byl silně depresivní.

"Vyplývá to z osobních zápisků, které si pilot pořizoval a shromažďoval," poznamenal vyšetřovatel.

Pokud Lubitz letadlo skutečně navedl do hor, tak to podle Marie učinil proto, že věděl, že jeho zdravotní problémy mu neumožní splnit jeho velký sen, a to stát se u Lufthansy kapitánem a létat na dálkových trasách.

Před ostatními prý dokázal své pocity skrývat. O své nemoci podle Marie mnoho nemluvil, pouze říkal, že se léčí na psychiatrii.

V noci se prý probouzel kvůli nočním můrám a ze spánku křičel "zřítíme se".

O Lubitzově zdravotním stavu toho mnoho oficiálně známo není. Vyšetřovatelé, podle kterých havárii airbusu v francouzských Alpách záměrně způsobil, neuvedli, s jakými potížemi se léčil. Řekli jen to, že nalezené důkazy, například roztrhaná neschopenka platná i pro osudný den, svědčí o tom, že chorobu před leteckou společností skrýval. Lubitz byl mimo jiné pacientem düsseldorfské univerzitní kliniky, toto zdravotnické zařízení ale odmítlo povahu léčby sdělit.

Jasno do celé věci nevnesli ani odborníci z německého spolkového úřadu pro vyšetřování leteckých nehod (BFU), kteří zkoumali Lubitzovy osobní záznamy.

"Prošli jsme podklady a poznatky jsme ústně sdělili státnímu zastupitelství," řekl v sobotu agentuře DPA zástupce BFU Holger Kasperski.

Francouzská média v sobotu uvedla, že Lubitz z dětství velmi dobře znal kraj, kde se jím řízené dopravní letadlo zřítilo.

Společně s rodiči a dalšími členy leteckého spolku z domovského Montabauru jezdil na jih Francie, kde pak trávili prázdniny létáním na větroních. Francis Kefer z letiště v Sisteronu televizní stanici iTele řekl, že Lubitz jezdil do Francie v letech 1996-2003.

Ve hře zůstává i technická závada

Francouzští vyšetřovatelé stále nevylučují, že mezi příčinami úterního zřícení letounu společnosti Germanwings je i technická závada.

Osoba pilota prý není jedinou stopou, na kterou se vyšetřování zaměřuje.

"V tuto chvíli nelze vyloučit hypotézu technické závady," řekl v sobotu francouzské televizi BFMTV šéf francouzských vyšetřovatelů nasazených v německém Düsseldorfu Jean-Pierre Michel. Vyšetřování podle něj pokročilo, ale ještě chybí "technické detaily".

V souvislosti s havárií airbusu ve francouzských Alpách přitom dál pokračuje pátrání po druhé černé skříňce se záznamy o parametrech letu.

"Osoba" kopilota je "závažná stopa", ale "ne jediná", řekl Michel agentuře AFP. Vyšetřovatel dodal, že v této fázi vyšetřování stále nebyl v životě pilota zjištěn "zvláštní prvek", jakým by byl například rozchod s přítelkyní nebo problémy v zaměstnání, který by vysvětloval úmyslné zničení letadla.