Vyšetřování příčin pádu německého airbusu se 150 lidmi na palubě, který v úterý havaroval ve francouzských Alpách cestou z Barcelony, se v pátek soustředil především na osobu druhého pilota. Ten byl v osudnou dobu v kokpitu stroje sám a údajně úmyslně způsobil pád letounu.

Při domovní prohlídce se v bytě 27letého Andrease Lubitze našla roztrhaná neschopenka platná i na den nehody. Německá prokuratura uvedla, že pilot byl v péči lékařů, svou nemoc ale v práci tajil. Německá média tvrdí, že Lubitz trpěl psychickou chorobou.

V místě havárie v pátek odborníci pokračovali ve sběru vzorků DNA s cílem postupně identifikovat všech 150 obětí katastrofy. Bylo také obnoveno pátrání po druhé černé skříňce s technickými záznamy o letu. Její údaje by měly doplnit data získaná ze zvukového záznamu z pilotní kabiny, o jehož obsahu francouzští vyšetřovatelé informovali už ve čtvrtek.

Vyplynulo z něj, že v době pádu se kapitán stroje neúspěšně pokoušel dostat do kokpitu, kde byl pouze druhý pilot. Právě on zřejmě nastavil kurs letadla na klesání, a je proto podezřelý, že zkázu stroje způsobil úmyslně.

Pátrací týmy dosud našly 400 až 600 částí lidských těl. "Dosud jsme nevyzvedli jedno jediné tělo celé," konstatoval v v pátek kriminalistický expert Patrick Touron.

V Německu se činnost úřadů soustřeďuje na pátrání ohledně druhého pilota. Ten podle deníku Bild trpěl dlouhodobými psychickými problémy a kvůli nim musel před šesti lety přerušit letecký výcvik v americkém Phoenixu a půldruhého roku byl v psychiatrické péči. V roce 2009 prý u něj byla diagnostikována "doznívající těžká depresivní epizoda". Jeho stav mohla zhoršit i krize dlouhodobého vztahu s přítelkyní.

Prokuratura v Düsseldorfu potvrdila, že Lubitz skutečně byl nemocný, diagnózu ale nesdělila. Uvedla také, že při domovních prohlídkách se nenašel sebevražedný vzkaz ani žádné vodítko, které by napovídalo, že Lubitz mohl mít náboženský či politický motiv.

Německý deník Süddeutsche Zeitung v pátek napsal, že Lubitz právě kvůli psychickým problémům měl neschopenku s platností i na úterý. Napsali mu ji podle informací listu neurolog a psychiatr a Lubitz ji prý roztrhal zjevně proto, že na jejím základě by pravděpodobně delší dobu nemohl létat.

Agentura Reuters zase s odvoláním na Lubiztova přítele informovala, že pilot se v posledním roce stále více uzavíral do sebe. "Byl vždy tichým společníkem, ale v posledním roce se to zhoršilo," řekl zdroj.

Vzhledem k okolnostem nehody stále více světových aerolinek zavádí nová pravidla bezpečnosti na palubě. Nařízení, aby během celého letu byli v pilotní kabině vždy nejméně dva lidé, v pátek přijaly například francouzské aerolinky Air France, nizozemské KLM, britské Virgin Atlantic, Easyjet, Monarch a Thomas Cook či společnost Lufthansa, které patří i nízkonákladový přepravce Germanwings, jenž provozoval havarovaný airbus. Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví (EASA) dnes vydala v tomto ohledu stejné doporučení.

České společnosti ČSA i Travel Service dodržují toto pravidlo už od útoku na newyorské obchodní centrum v roce 2001, řekli ČTK mluvčí obou aerolinek.

Představitelé některých sdružení pilotů a leteckých odborů upozornili, že stále neexistuje dostatek informací, aby bylo možné označit viníka pádu letadla. Hlavní francouzský odborový svaz pilotů SNPL oznámil, že zvažuje podání trestního oznámení kvůli vyzrazení služebního tajemství, k němuž údajně došlo, když vyšetřovatelé poskytli médiím informace o hlasovém záznamu v pilotní kabině.

Mezinárodní asociace dopravních pilotů IFALPA tvrdí, že využití těchto informací je "nepřijatelným porušením soukromí", jehož jediným cílem je "hon za senzací a voyerismus nejhrubšího zrna". Piloti se také obávají o nestrannost vyšetřování.

Lufthansa uhradí jednotlivým rodinám obětí úterního leteckého neštěstí okamžité výdaje ve výši až 50 tisíc eur (1,4 milionu korun), informoval německý list Tagesspiegel. Konečné vyplacené náhrady a odškodné se mohou pohybovat až v řádech statisíců eur.