Německá logistická společnost Deustche Post DHL představila v Berlíně svou studii nazvanou “Global E-tailing 2025”, kde nastiňuje scénáře, jak bude vypadat vývoj internetového nakupování v příštích deseti letech. Jedním z nejdůležitějších faktorů bude podle společnosti spolehlivé a rychlé doručování zásilek.

Podle odhadů studie, za kterou kromě DHL stojí i výzkumné instituce Z_punkt a See More, již dnes proteče po internetu kolem osmi procent ze všech prodejů v Evropě.

Tento podíl by měl v budoucnu rapidně růst. Podle optimistického scénáře by se za deset let mohl tento podíl v západním světě vyšplhat až na 40 procent. Příliš pozadu by neměly zůstávat ani rozvíjející se trhy.

Za rozvojem internetových obchodů v minulosti stála hlavně důvěra zákazníků v to, že v pořádku dostanou zboží, které si objednali. Je tedy nutné vybudovat spolehlivé a rychlé kanály pro doručování. Zároveň musí být jednoduché a levné vrátit objednané zboží, pokud s ním zákazník není spokojen, což podporuje například on-line prodej oblečení.

Další rozvoj nakupování na internetu by tak měla umožnit hlavně rychlá logistika a kvalitní infrastruktura pro doručování zásilek. “Nevidím rozdíl mezi Němcem a Polákem, jen v Polsku ještě nemají ten zvyk, protože tam chybí dostatečná infrastruktura,” řekl Andrej Busch, zodpovědný za balíkové služby DHL v Evropě.

Podle dat firmy totiž každý Němec v roce 2012 průměrně dostal 12 balíků. V Česku to ale byly jen dva a v Polsku dokonce jen jeden.

Zboží ještě dnes

Právě infrastruktura tak musí být schopna reagovat na měnící se přání zákazníků, kteří mohou nyní přes mobily a tablety objednávat z internetu odkudkoliv. Navíc jsou stále netrpělivější a zásilku tak chtějí obdržet nejlépe ještě tentýž den.

DHL, která loni doručila přes miliardu balíků, tak sází na širokou síť výdejních míst, automatů na výdej zásilek a nabízí dokonce pronájem vlastních “poštovních schránek” na balíky.

Objednávku tak dostane zákazník až ke dveřím, aniž by musel být doma. Prostřednictvím tohoto boxu je možné zboží také obchodníkům opět vrátit, pokud s ním není zákazník spokojený. Obsah schránky je navíc možné kontrolovat na internetu.

Velkým tématem je podle Jürgena Gerdese, člena nejvyššího vedení Deutsche Post DHL, doručování pomocí dronů, které mohou v budoucnu hrát velkou roli při extrémně rychlém doručování malých zásilek. “Drony nejsou nesmysl, testovali jsme je a myslíme, že je to zajímavý nápad, jen ještě není plně vyvinutý,” obhajoval kritiky občas zesměšňovanou myšlenku doručování bezpilotními vrtulníky.

DHL už má za sebou první testy dronů a s výsledky je společnost velmi spokojena. S nápadem podle Gerdese přišlo DHL nezávisle na Amazonu, který plán využívat drony představil loni.

Předvídat přání zákazníka

Drony jsou ale jen špičkou ledovce inovací, na které se musí e-shopy kvůli dalšímu růstu zaměřit. Již dnes se o nejúspěšnějších e-shopech v čele s Amazonem mluví spíše jako o technologických společnostech, než jako o obchodnících. Podle Stephana Groß-Selbecka, člena Alexander-von-Humboldt Institutu, je tak důležité se soustředit na inovace a vytvořit prostředí pro start-upy. “Jen mezi roky 2007 a 2011 vzniklo v Berlíně tisíc start-upů zaměřených na internetový prodej,” řekl.

Start-upy jsou podle Groß-Selbecka, který dříve pracoval například ve společnosti eBay, důležité, jelikož velké firmy mají často problém se zaváděním zásadních inovací. Nabízí se například příběh značky Kodak, která byla pionýrem v oblasti digitálních fotoaparátů, ale nedokázala v ten moment pochopit jeho budoucí tržní potenciál.

Velké fungující firmy s mnoha zákazníky se často zásadních inovací obávají, jelikož nechtějí ohrozit svou pozici na trhu neuváženou změnou, a vzniká tak prostor pro start-upy.

Důležitou roli začíná hrát i analýza velkých datových souborů (tzv. Big Data) o chování zákazníků. Firmám tato analýza umožní lépe pochopit přání svých zákazníků a také optimalizovat skladové zásoby, což může přinést prodejcům značné úspory.

Zároveň e-shopy chtějí předvídat, o jaké zboží bude mít zákazník zájem, a nabídnout mu ho dříve, než ho sám začne na internetu hledat. “Když vidíme, že si zákazník objednává trička v době, kdy se zvýší teplota, můžeme mu je pak příští jaro rovnou nabídnout,” popsal jeden ze scénářů Gerdes. Mluví se také například o inteligentních lednicích, které budou samy podle preferencí majitele objednávat jídlo, které zrovna dochází.

Rozvojový svět jako velká příležitost

Velkou příležitost nabízí také rychlý růst prodejů v rozvojovém světě. Dosud nejvíce stoupaly tržby obchodníkům hlavně v Severní Americe a Evropě. Do budoucna se ale podle všech odhadů nejvíce zvedne poptávka v Asii.

“Rozvíjející se trhy jsou obrovská příležitost. Je zde velký růst a stále poměrně malý podíl prodejů přes internet,” řekl Thomas Kipp. V Asii začnou přibývat obyvatelé střední třídy zaměřené na spotřebu, navíc bude mít stále více lidí přístup k internetu a chytrým telefonům.

DHL se tak chce nyní zaměřit na Asii a Latinskou Ameriku. Hlavními cíli jsou nyní Indie, kde již firma získala 75 procent v lokální logistické společnosti, a Brazílie. Podle dat DHL jsou nyní zákazníci v Brazílii ochotní čekat na zásilku přes devět dní, což je v Evropě nepředstavitelné.

Navíc se jedná o zdaleka největší trh v oblasti a přitom je objem prodejů srovnatelný se součtem trhů Švýcarska a Nizozemska, kde žije jen zlomek obyvatel v porovnání s jihoamerickým státem.

Nejrychleji rostoucím trhem je však Čína. Podle Groß-Selbecka je důležité, že největší poptávka po internetových nákupech tam nepřichází z velkých měst, ale z menších regionů. “Internetový prodej je zjevení pro venkovské oblasti. Jejich obyvatelé mají poprvé přístup k produktům, které na lokálním trhu nebyly dostupné,” komentoval velký zájem o nákupy z těchto lokalit.

Čína se také podle odhadů stane lídrem v internetových prodejích do zahraničí. Loni čínské internetové obchody prodaly do jiných států zboží za 80 miliard eur, v roce 2018 se čeká suma kolem 230 miliard, čímž by asijská země přeskočila i Spojené státy. V Číně však DHL svou příležitost pro vstup na trh zatím hledá.