Novou reklamou chtěly japonské aerolinky All Nipon Airways (ANA) propagovat plánovanou expanzi mezinárodních letů z letiště Haneda a přiblížit se zahraničním zákazníkům.
Kvůli tomu, že v ní zobrazily cizince jako dlouhonosé blonďáky, se od nich ale naopak dočkaly kritiky a nařčení z rasismu.
Ve spotu, který trvá třicet sekund a je v angličtině, se japonští herci a komici Hidetoshi Nishijima a Hidetomo Masuno v roli pilotů ANA radují z rozšířené nabídky mezinárodních cílů.
Ve chvíli, kdy se mají obejmout, reaguje ale jeden z nich "typicky japonsky" - tedy chladně. Navrhnou proto změnu image Japonců a strohý pilot se rázem promění v usměvavého člověka s dlouhým nosem a blonďatou parukou na hlavě. Právě to má být stereotypní japonské vidění bělochů.
Na sociálních sítích ale aerolinky All Nipon Airways okamžitě dostaly přívlastek rasistické, jejich reklamu má řada lidí za urážlivou.
Stěžují si hlavně cizinci.
"Pokud plánujete letět do Japonska, nevybírejte si otevřeně rasistickou společnost, jako je ANA! Podívejte se na její reklamu!" napsala například Sybille Ito na Twitteru.
If you are a foreigner and have planned to come to #Japan do not chose an openly racist airline like #ANA ! Watch their Japanese commercial!
Tokijský korespondent BBC Rupert Wingfield Hayes nicméně upozorňuje, že světlé vlasy a velký nos jsou v Japonsku vnímány pozitivně.
Aerolinky se ovšem rozhodly reklamu kvůli stížnostem po třech dnech stáhnout. Za její zveřejnění se omluvily a slíbily, že připraví novou verzi.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.