Strojvedoucí vlaku, který ve středu ve vysoké rychlosti vykolejil blízko španělského města Santiago de Compostela, si údajně byl vědom nebezpečně vysoké rychlosti a nutnosti soupravu brzdit.
Snížit rychlost se mu ale prý nepodařilo, prozradil španělské televizi jeden z místních lidí, který zraněného strojvedoucího doprovázel po nehodě z vlaku.
Francisco José Garzón je nyní v policejní vazbě vyšetřován pro podezření ze zabití z nedbalosti. Při nehodě byl zraněn na hlavě a má poraněná žebra. V neděli odpoledne poprvé vypovídal před soudem v Santiagu de Compostela.
Poprvé před soudem
K budově soudu ho přivezlo policejní auto s tmavými skly, jednání nebylo veřejné. Soud by měl vyslechnout informace o okolnosti havárie a možných technických poruchách soupravy. Měl by údajně rozhodnout, zda Garzóna ponechá ve vazbě, propustí na kauci či zda upustí od obvinění.
Když ho jeden z místních dobrovolníků doprovázel k ošetření, řekl mu Garzón, že chce zemřít. Údajně dodal, že "jel moc rychle" a "bylo zapotřebí brzdit, ale nešlo to".
Strojvedoucí havarovaného vlaku se na webu chlubil rychlou jízdou. Teď by radši zemřel - čtěte ZDE
Na severozápadě Španělska vykolejil ve vysoké rychlosti vlak. Zemřelo nejméně 80 lidí - čtěte ZDE
Vlak v nebezpečné zatáčce před santiagským nádražím více než dvojnásobně překročil přípustnou rychlost, která je v onom místě 80 kilometrů v hodině, vykolejil a roztříštil se o betonovou stěnu koridoru. Počet mrtvých se zvýšil na 79. Se zraněním v nemocnici leží dalších 70 lidí, stav 22 z nich zůstává kritický.
Dvaapadesátiletý strojvedoucí podle policistů zatím odmítá vypovídat, jeho čtvrteční výslech byl odložen na neděli. Soudce by měl také rozhodnout, zda Garzóna oficiálně obviní a jestli ho propustí na kauci. Také ho může obvinění zcela zbavit.
Jízda kolem havarované lokomotivy
Zkušený strojvedoucí údajně již dříve přiznal, že vlak výrazně překročil povolenou rychlost. Tento fakt podle médií potvrzují i první údaje získané z palubních přístrojů.
K nehodě došlo ve středu po půl deváté večer u Santiaga de Compostela. Všech třináct vagonů je postupně odváženo z místa nehody k vyšetřovatelům.
Lokomotiva, která po nehodě zůstala převrácená na bok v příkopu vedle trati, byla odstraněna až v neděli. Už od pátku, kdy byly vedlejší koleje opět zprovozněny, kolem ní projížděly osobní vlaky.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist