Odborníci na letectví budou nyní zkoumat systémy Boeingu 777, který v sobotu havaroval na letišti v San Francisku, vyšetřovat budou i práci kapitána, způsob letu nebo klesání stroje. Toto pátrání by mělo osvětlit příčiny nehody.
V druhé řadě se ale budou zajímat také o palubní výcvik a způsoby, jak v případě nehody dostat pasažéry z letadla co nejrychleji ven.
Společnost Asiana po nehodě potvrdila, že na palubě bylo 291 pasažérů a 16 členů posádky. Při pohledu na záběry letounu poničeného při přistání i následném požáru ale mohou být někteří překvapeni, že počet obětí není větší.
Server americké CNN srovnává nehodu v San Francisku s tou, ke které došlo v roce 2005 v Torontu. I v letadle Air France tehdy vypukl oheň, přesto se všech 309 cestujících a členů posádky letadla Airbus A340 podařilo zachránit.
Jakkoli není možné ignorovat ztrátu dvou lidských životů, ukazuje se, že nehody podobného typu se dají přežít. Tedy pokud je posádka dobře cvičená a pasažéři poučení o tom, kde jsou nouzové východy a jak se mají v krizových situacích chovat.
Z letadla za minutu a půl
Boeing 777 je navržen tak, aby se z letadla mohli všichni pasažéři dostat do 90 sekund – a to i v případě, že je polovina dveří nefunkčních. Tuto vlastnost podle CNN potvrzuje i sobotní nehoda, protože na fotografiích je vidět, že v nejpoškozenějších částech letadla pravděpodobně nebylo možné dveře otevřít.
VIDEO: Štěstí v neštěstí havarovaného Boeingu. Z více než 300 lidí nepřežily dvě Číňanky - čtěte ZDE
Nehoda Boeingu 777 na sociálních sítích: Asi se stal zázrak, tweetuje Šídlo - čtěte ZDE
Aby ale evakuace proběhla hladce, cestující musí vědět, kde jsou nouzové východy, že musí všechny své věci nechat v kabině a k východům postupovat sice rychle, ale spořádaně.
I just crash landed at SFO. Tail ripped off. Most everyone seems fine. I'm ok. Surreal... (at @flySFO) [pic] — https://t.co/E6Ur1XEfa4
— David Eun (@Eunner) July 6, 2013
Na fotografiích ze San Franciska je vidět, že se cestující z letadla dostali díky nafukovacím skluzavkám. Snímky z nehody ale zachytily i cestující, kteří neváhali letadlo opustit se svými zavazadly – včetně kufrů na kolečkách. Vyzvedávání zavazadel ze schránek nad sedadly přitom evakuaci zrovna neurychluje.
Většina moderních letadel je navrhována tak, aby v případě nehody mohli lidé i za ztížených podmínek poškozené letadlo opustit. Technologické možnosti ale v takových případech musí podpořit i dostatečný výcvik posádky i cestujících.
Podle CNN se proto dá předpokládat, že i tyto okolnosti budou předmětem dalšího vyšetřování nejen v souvislosti se sobotní nehodou. Zatímco posádka obvykle prochází náročným výcvikem, při nehodě podobné té v San Francisku rozhodují o rychlé evakuaci z velké části také cestující.
Ze sanfranciské havárie by si proto podle zpravodajské televize měli všichni pasažéři vzít ponaučení. Ať už jde o to, že zbytečně vypadající instruktáž na začátku každého letu není ve skutečnosti tak zbytečná, nebo o to, zapamatovat si nejbližší nouzový východ.
Na záběry letounu po havárii se můžete podívat zde:
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist