Astronomové objevili planetu, na kterou svítí čtyři různá slunce. O objevu informoval zpravodajský server BBC, podle kterého jde o první známé těleso takového typu.

Planeta, která je skoro 5 000 světelných let daleko, byla pojmenována PH1 podle internetové stránky Planethunters.org.

Její dobrovolníci se spolu s týmem odborníků z britských a amerických institutů na objevu podíleli.

Experti se domnívají, že PH1 je takzvaný "plynný obr", tedy velká planeta složená převážně z plynu nebo z plynu v kapalném skupenství.

Záhadou ale prý zůstává, jak je možné, že těleso šestkrát větší než Země neroztrhly gravitační síly čtveřice hvězd.

"Je fascinující představit si, jaké by to bylo, kdybychom mohli navštívit planetu se čtyřmi slunci na obloze. Astronomy ale toto nové těleso mate - není vůbec jasné, jak v tak neklidném prostředí vzniklo," řekl pro BBC Chris Lintott z Oxfordské univerzity, jeden z členů týmu.

Binární systémy dvou hvězd nejsou neobvyklé. Obíhá je ale jen několik známých exoplanet (planet, které obíhají kolem jiné hvězdy než kolem Slunce). Žádná z nich navíc nemá další pár hvězd, tak jako PH1.