Legendární londýnský doubledecker čeká velká změna. Od 20. února začne na jedné z městských linek jezdit osm autobusů se zbrusu novým designem.

"Postavili jsme opravdového bojovníka za ekologii, který pomůže zlepšit kvalitu vzduchu v našem městě," řekl pro BBC už během prvních testů starosta města Boris Johnson.

Nový doubledecker ušetří o 15 procent více energie než současné hybridní, a dokonce o 40 procent více než běžné naftové autobusy.

Nová verze slavného vozidla má dvě schodiště a troje vstupní dveře, a tak budou mít cestující znovu možnost nastupovat do autobusu a vystupovat z něj, kde se jim zalíbí.

Soutěžilo i studio Jana Kaplického

Konzervativec Johson vypsal soutěž na nový doubledecker v červenci 2008, dva měsíce po svém zvolení do funkce starosty. Zájemci mohli přicházet s nápady jak na celkový vzhled autobusu, tak na jeho jednotlivé části.

Konečnou podobu představila firma Wrightbus v květnu 2010 na návrh studia Heatherwick. Kvůli ceně 1,3 milionu liber za kus kritizovala labouristická opozice v čele Kenem Livingstonem výběr jako "projekt blyštivé marnivosti".

Mezi nerealizovanými návrhy, které však přilákaly pozornost médií byl například "usmívající se" doubledecker od H4 Group či vůz s prosklenou střechou od slavného architekta Normana Fostera.

Soutěže se účastnil i ateliér Futuresystems zesnulého českého architekta Jana Kaplického, který v minulosti představil například slavný návrh Národní knihovny na Letné. Se svým futuristickým modelem autobusu na vodíkový pohon však neuspěl.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist