Chyba pilota je podle vyšetřovatelů nejpravděpodobnější příčinou tragické havárie letadla s hokejisty ruského klubu Lokomotiv Jaroslavl. Ruský tisk zmiňuje úředně nepotvrzené spekulace, že za nehodu mohla zatažená parkovací brzda startujícího letounu.

Jediný žijící přímý účastník havárie Alexandr Sizov již v moskevské nemocnici nabyl vědomí. Ruský hokejista Alexandr Galimov, který v pondělí zraněním podlehl, měl v úterý v Jaroslavli pohřeb.

Odborníci Mezistátního leteckého výboru (MAK), kteří příčiny neštěstí vyšetřují, v pondělní zprávě potvrdili normální fungování všech základních agregátů havarovaného stroje. Tím podle ruských komentářů fakticky vyloučili selhání techniky jako příčinu katastrofy. Již dříve byla jako důvod neštěstí vyloučena nekvalitní vzletová dráha, chyba dispečerů na věži, vadné palivo nebo nepříznivé počasí.

Moskovskij komsomolec v úterý za možnou příčinu označil nevypnutí omezovače obrátek motorů, a tak prý ke katastrofě vedla banální chyba posádky, jako kdyby se příslovečná blondýnka pokoušela rozjet auto se zataženou parkovací brzdou. "Toto zařízení se používá jen v době, kdy letadlo stojí. Síla motorů stačí k rozjezdu, ale je už problém dosáhnout startovací rychlosti," poznamenal deník s odvoláním na zdroj obeznámený se stavem vyšetřování.

K chybě mohlo přispět i to, že se kapitán před startem necítil dobře, a tak předal řízení druhému pilotovi, ale vypnout zařízení, zatáhnout parkovací brzdu, bývá kapitánovým úkolem. Stejná chyba podle listu v roce 2005 znemožnila start boeingu americké společnosti Kalitta Air z chabarovského letiště. Tehdy naštěstí příhoda skončila zničenými pneumatikami bez vážnějších následků.

Podle spekulací ruských blogerů mohla havárie souviset s mezinárodní politickou konferencí, která v Jaroslavli začala minulý čtvrtek, tedy den po havárii. Letiště Tunošna očekávalo nápor vládních letounů s hosty, a pro méně významný start hokejistů mohlo vyčlenit kratší vzletovou dráhu.

Oficiální místa ale takovou verzi odmítají. Delegace, včetně zahraničních, byly v Jaroslavli očekávány až ve čtvrtek, těsně před začátkem konference. Letoun Jak-42 měl navíc k dispozici vzletovou dráhu dlouhou tři kilometry, ale ve skutečnosti mu stačí i dráha poloviční, argumentují zástupci letiště.

Český odborník: Analýza příčin potrvá půl roku

Technická komise MAK na svých webových stránkách uvedla, že vstoupila do kontaktu s leteckými vyšetřovacími orgány zemí, jejichž občané při katastrofě u Jaroslavle zahynuli, tedy i České republiky. "Experti těchto států se mohou podle potřeby a v koordinaci s MAK zúčastnit vyšetřování," uvedla komise. Na palubě letadla byli kromě ruských a českých hokejistů také hráči ze Slovenska, Ukrajiny, Běloruska, Německa, Švédska a Lotyšska a jejich kanadský trenér.

Český Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod do Ruska vyšle svého odborníka Josefa Procházku. Ten řekl, že již požádal o ruské vízum a čeká na jeho vyřízení. Procházka prohlásil, že vyšetřování je záležitostí ruské strany; on sám prý bude mít možnost prohlédnout si místo nehody a měl by mít také přístup k důležitým zjištěním, která ruská strana pozorovatelům z jiných zemí poskytne. Podle leteckých předpisů má nárok na obdržení kopie závěrečné zprávy z vyšetřování. Analýza příčin nehody potrvá půl roku, možná i rok, řekl Procházka.

Hokejový útočník Alexandr Galimov, který v pondělí rozsáhlým popáleninám podlehl, měl dnes v Jaroslavli pohřeb. K poslednímu rozloučení v místní hale Arena 2000 zamířily tisíce lidí. Pohřeb v kruhu rodiny se podle médií uskuteční podle islámského rituálu na místním muslimském hřbitově.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist