Po devětadvaceti letech končí v českém vojenském letectvu transportní stroje Antonov An-26. Poslední dvě legendární "Anduly" budou z výzbroje vyřazeny ve čtvrtek. Stroje létaly nad Československem a posléze Českou republikou, sloužily ovšem také v zahraniční misi v Kosovu. Piloti s nimi sbírali ocenění na leteckých přehlídkách v zahraničí a dokonce s nimi nacvičovali přistání na dálnici mezi Prahou a Brnem.

Československá armáda zavedla antonovy do výzbroje v letech 1982 a 1983. Tehdejší první letecký pluk získal celkem šest těchto strojů. Letouny převážely náklady a cestující na krátké a střední vzdálenosti. Plnily však také některé zvláštní úkoly.

V osmdesátých letech minulého století mezi ně patřila opakovaná cvičná přistání a vzlety na dálnici Praha - Brno. Tyto lety piloti "šestadvacítky" prováděli s nákladem materiálu i lidí. Jeden z letounů svou kvalitu prokázal i při dvouměsíční cestě po východní Africe v roce 1995. Tehdy nalétal přibližně 70 hodin a navštívil 14 zemí, vše bez vážnější poruchy, za nezvykle vysokých teplot a v mnoha případech i v netradičních nadmořských výškách.

Transportní letadla také pomáhala s výcvikem pilotů bitevníků L-159 Alca a Jas-39 Gripen. Letečtí kadeti si na transportních An-26 cvičili vyhledání cíle, identifikaci a doprovod, popřípadě i fiktivní sestřel nepřátelského letadla.

Nasazení letounů na misi KFOR

Další zajímavou kapitolou služby letounů v české armádě byla jejich účast v mírové misi KFOR v balkánském Kosovu. Z letiště umístěného v chorvatském Splitu létali čeští piloti do kosovské Prištiny, makedonského Skopje, albánské Tirany, bosenského Sarajeva a italské Neapole.

"Andula" sbírala vavříny i na mezinárodních leteckých cvičeních a přehlídkách. Na cvičení NATO v Polsku před osmi lety český stroj An-26 přepravoval mezi základnami piloty radarových letounů AWACS. V srpnu 2004 se ve francouzském Orleans "šestadvacítka" nejen vyrovnala v souboji s francouzským transportním letadlem C-160 Transall, ale v soutěžním klání nakonec česká posádka zvítězila.

Při generální opravě v roce 2009 byla ocasní plocha jednoho z letounů natřena slavnostní kamufláží u příležitosti oslav 90. výročí založení vojenského letiště v pražských Kbelích. Díky této kamufláži byl stroj pozván na letecký den britské RAF. Pro více než 70 tisíc návštěvníků čeští letci připravili scénku nakládání motoru do An-26 v polních podmínkách, za což jim porota letecké show udělila první místo a pohár za nejlepší pozemní ukázku.

Poslední let v doprovodu nástupce

U příležitosti vyřazení antonovů z výzbroje uspořádá armáda ve čtvrtek v areálu kbelské letecké základny slavnostní nástup. "Andula" podnikne svůj poslední let v doprovodu letounu CASA C-295M, který ji ve výzbroji postupně nahradil. Návštěvníci budou moci zhlédnout i filmový dokument o An-26.

Čtyři španělská transportní letadla CASA koupila armáda s cílem nahradit dnes již zastaralé antonovy. První z nich přistál v Praze v lednu loňského roku. Letoun C-295M může nést 71 vojáků nebo 48 plně vyzbrojených výsadkářů nebo 24 raněných, je-li přizpůsoben jako zdravotní verze.

Využívání letadel CASA ale provázejí kontroverze. Podle médií bylo už jejich pořízení podezřelé, kontrakt byl zřejmě předražen. Smlouva byla podepsána v roce 2009, den před nástupem tehdejšího náměstka ministra obrany Martina Bartáka do funkce šéfa resortu. Podle Evropské komise ČR údajně nedodržela předpisy EU týkající se zadávání veřejných zakázek, když o zakázce za 132 milionů eur (téměř 3,5 miliardy korun) rozhodla bez výběrového řízení.

Výhodou letounu CASA měla být možnost jeho využití v Afghánistánu, kde čeští vojáci působí v mírové misi ISAF. Na počátku dubna ale vyplynulo, že správně nefunguje systém ochrany proti raketám, následkem čehož se odlet transportního stroje do neklidné asijské země opozdí. Systém za 150 milionů korun dodala firma Omnipol, firma ho nyní bude muset vyměnit či opravit.