Japonská automobilka Toyota zaplatí v rámci mimosoudního vyrovnání deset milionů dolarů (více než 190 milionů korun) pozůstalým, jejichž rodinní příslušníci loni v srpnu zahynuli při nehodě vozu Toyota Lexus.

Vůz měl problém s náhlým zrychlením, které nešlo zastavit a kvůli němuž Toyota začala později svolávat k bezplatné kontrole miliony vozů po celém světě.

Agentura Reuters uvedla, že Toyota se s rodinou na vyrovnání dohodla už dříve, obě strany ale částku až do tohoto týdne držely v tajnosti. Soud ale tuto část dohody mezi automobilkou a pozůstalými zrušil a nařídil, aby částka mimosoudního vyrovnání byla zveřejněna. Ukázalo se také, že rodina zemřelých se bude moci domáhat odškodného po majiteli autopůjčovny, kde si rodina vůz vypůjčila.

Zveřejnění dohody o odškodném přišlo jen několik dní poté, co americký Úřad pro bezpečnost v silniční dopravě rozhodl, že japonská automobilka zaplatí americké vládě rekordní pokutu 32,4 milionu dolarů (asi 620 milionu korun). A to za to, že o problémech neinformovala dostatečně a včas. Toyota na pokutu přistoupila, aby zastavila vyšetřování, ale žádné porušení zákona nepřiznala.

Smrt v on-line přenosu

Žaloba, kterou rodina pozůstalých letos v březnu podala, je součástí řady podobných žalob a stížností na Toyotu. Týkají se většinou odpovědnosti, kterou má Toyota za vzniklou škodu, část jich ale také firmu viní z neúmyslného zabití.

Toyotu Lexus ES 350, která měla loni 28. srpna na dálnici u San Diega nehodu, řídil Mark Saylor, shodou okolností policista. Toho dne měl volno a v autě cestoval s manželkou, třináctiletou dcerou a bratrancem. Záznamy z tísňové linky, kam jeden ze spolujezdců volal z mobilního telefonu, ukázaly na hrůzné zážitky před katastrofou.

Posádka na tísňovou linku mimo jiné uvedla, že má problém s plynovým pedálem, který se nechce vrátit do původní uvolněné polohy. Brzdy prý nefungovaly a vůz začal ještě více zrychlovat, až jeho rychlost vystoupala na 190 kilometrů v hodině. Pak narazil do aut před sebou, vyletěl do vzduchu, po dopadu se několikrát převrátil a explodoval.

Příliš velká rohož?

Vyšetřováním se zjistilo, že Saylorův automobil měl pod plynovým pedálem rohož větších rozměrů, která je určena pro jiný typ vozidel. To je asi i důvod, proč soud dovolil, aby se rodina domáhala náhrady škod po prodejci.

Americká média tomuto případu věnovala značnou pozornost a tamní vláda se začala znovu intenzivně zajímat o potíže s bezpečností, které Toyotu vedly k tomu, že jen ve Spojených státech svolala k prohlídce více než 6,5 milionu vozidel.

Americký Národní úřad pro bezpečnost v silniční dopravě (NHTSA) nyní vyšetřuje zprávy, podle nichž může být od roku 2000 až 89 smrtelných dopravních nehod spojeno s náhlým zrychlením vozidel Toyota, a to včetně luxusní řady Toyota Lexus.

 

 

Nehoda, která potkala rodinu policisty Saylora, k sobě ale přitahuje více pozornosti než jiné podobné případy, a to z více důvodů, mimo jiné kvůli autentickému volání o pomoc, které tísňová linka zaznamenala jen několik vteřin před jejich smrtí. Prezident Toyoty Akio Toyoda se pak za problémy omlouval v americkém Kongresu, jehož prostřednictvím vyjádřil i kondolenci pozůstalým.

Další vyšetřování zjistilo i problémy v komunikaci v autopůjčovně, kde si Saylor vůz vypůjčil. Na potíže s pedálem si tam krátce předtím stěžoval i jiný řidič, když stejný vůz vracel. Pracovnice na recepci vypověděla, že na oznámený problém upozornila servisního technika, ten ale vyšetřovatelům při výslechu řekl, že žádný takový vzkaz nedostal.

Na vedlejších silnicích na Táborsku se tvoří sněhové jazyky. Dopravu v Jihočeském kraji v neděli komplikuje také rozbředlý sníh na dálnici D3 a silnicích první třídy. Řidiči musí jízdě věnovat zvýšenou opatrnost, doporučují silničáři.