Země Evropské unie zřejmě brzy získají bič na silniční piráty z jiných států společenství, kteří u nich páchají dopravní přestupky. Teď často vyváznou bez postihu kvůli tomu, že je složité či takřka nemožné viníky dohledat.
Ministři dopravy se ale ve čtvrtek shodli na budoucím sdílení informací o řidičích. To by pak mělo umožnit identifikaci "hříšníků", a tudíž i to, aby pak mohly úřady pokutu vymáhat.
Jde třeba o případ, že českého řidiče zachytí automatický radar kvůli překračování rychlosti v Belgii. Zatímco dosud belgické úřady téměř nemají možnost, nebo jen přes složité či nákladné procedury, zjistit totožnost daného člověka, nově by měly získat přístup k informacím z českého registru vozidel. Díky tomu by pak mohly odeslat pokutu.
Dohoda se týká jen některých závažnějších přečinů. Jde o nepřiměřenou rychlost, jízdu na červenou, nepoužívání záchranných pásů či jízdu pod vlivem alkoholu. Právě ty jsou příčinou 75 procent úmrtí na silnicích v EU, zdůraznila Evropská komise.
Dále se to bude vztahovat i na protiprávní využití odstavného pruhu, řízení pod vlivem drog a neoprávněné používání mobilních telefonů za jízdy. U motorkářů tam bude spadat i nenošení ochranné přílby. Naopak špatné parkování tam zařazeno nebude.
Nedůsledná výměna informací
K tomu, aby dohoda mohla začít platit, bude třeba i souhlas Evropského parlamentu. Ten po podobných opatřeních už sám v minulosti volal a do dnes schváleného textu byly zapracovány i jeho požadavky, takže by Evropskou komisí vypracovaný dokument měl podle očekávání schválit. Pak bude následovat dvouletá lhůta na převedení předpisu do právních řádů jednotlivých zemí. Začít platit by tedy mohl v roce 2013.
Podle statistik zahraniční řidiči "produkují" kolem pěti procent pokut za dopravní přestupky, přičemž u pokut za překračování rychlosti je to až kolem 15 procent. Brusel ale přiznává, že se nyní mnozí vyhnou postihu. i. Týká se to někdy i případů, kdy pokutu řidič dostane přímo na silnici a policie jeho identitu zná.
Výměna informací a vymáhání pokut totiž zatím v EU důsledně nefunguje, tedy kromě výjimek typu zemí Beneluxu, které v tomto směru uzavřely vzájemné dohody.
Pokud člověk, na kterého se obrátí úřad ze státu, v němž spáchal daný přečin, nezaplatí, pak se tato země obrátí na úřady v jeho domovském státě. V EU už existují pravidla o vzájemném uznávání pokut, takže domovský stát "hříšníka" by pak měl pokutu od něj vymoci sám.
Přes hranice zatím ne
Komise podotkla, že pravděpodobnost, že dopravní přestupek spáchá řidič s cizí značkou, je třikrát vyšší, než že se ho dopustí domácí řidič. Problémy to vyvolává hlavně v zemích s velkým množstvím turistů. Třeba ve Francii přečiny spáchané cizinci dosahují kolem 25 procent, přičemž během největší turistické sezóny je to i 40 až 50 procent.
V Rakousku měl například podle tamního ministerstva vnitra loni každou sedmou smrtelnou dopravní nehodu a každý pátý dopravní přestupek v Rakousku na svědomí zahraniční řidič. Přeshraniční stíhání viníků je ale podle něj nyní velmi obtížné. Cizinci, které policie třeba za rychlou jízdu zadrží, se pokutě často vyhýbají s výmluvou, že nemají dost peněz.
"Jakmile se dostanou za hranice, pokuta je většinou nevymahatelná," uvedlo ministerstvo. Připravilo proto novelu silničního zákona s přísnějšími tresty. Možné by mělo být i zabavení vozu, dokud se pokuta neuhradí.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist