Brusel hodlá prosadit, že na nové motocykly budou muset být povinně montovány vyspělé brzdné systémy a také automatické zapínání světlometů. S návrhy pro dvou- a tříkolá vozidla, tedy mopedy, motocykly či tříkolky v pondělí přišla Evropská komise.

Komise současně chce zpřehlednit složitý systém asi 15 různých norem, které se tohoto problému týkají.

"Dnešní návrh je příkladem toho, jak můžeme legislativu EU ztenčit a zároveň zvýšit funkční bezpečnost," řekl eurokomisař Antonio Tajani. Méně administrativy podle něj bude představovat menší náklady pro průmysl.

Lepší systémy brzd mají pomoci předcházet pádům motorkářů v případě, ža se dostanou do stresové situace a zároveň má pomoci zmenšit brzdnou dráhu při brzdění. Navíc s vědomím, že kola se mohou hůře zablokovat by mělo vést k větší k stabilitě motorky i větším jízdnímu komfortu řidičů.

"To, co jsme dnes navrhli, bude mít prospěch pro průmysl i pro uživatele těchto prostředků," dodal eurokomisař.

Nejrůznější testy podle ředitele společnosti Suzamoto Jakuba Šebesty opakovaně potvrzují, že například protiblokovací systém ABS je zásadním přínosem pro bezpečnost motocyklisty. "U nejnovějších verzí nedochází k nadměrným zásahům elektroniky do řízení motocyklu a ani zkušenější jezdci si nemohou stěžovat na omezení radosti z ovládání motorky," uvedl.

ABS se podle Šebesty pomalu ale jistě stává samozřejmostí zejména u cestovních strojů, objevuje se ale už i u sportovních motorek. Automatickým zapínáním světel je nyní vybavena již většina nabízených strojů. "Snad jen poznámka na okraj, že nyní, když povinně svítí automobily, je zvýraznění motocyklů pomocí denního svícení k ničemu," dodal Šebesta.

Na silnicích v EU ročně umírá kolem 5500 motocyklistů. Právě k snížení těchto čísel by nová bezpečnostní opatření měla vést. Místo 15 norem pak počítá s tím, že jich zůstane v platnosti pouhých pět.

Komise chce také zvýšit dohled nad trhem, především bude kontrolovat, zda se na něm neobjevují nelegální produkty.