Jen jeden den zůstal otevřený švýcarský pavilon na světové výstavě Expo 2010 v činské obchodní metropoli Šanghaji. Tamní atrakce - lanovka - totiž nevydržela nápor návštěvníků a porouchala se. Švýcaři proto dnes pavilon neotevřeli a lanovku se pokoušejí opravit.
Davy návštěvníků mířily i do českého pavilonu. V sobotu, první den výstavy, podle oficiální zprávy českého zastoupení vstoupilo do pavilonu ČR 35 855 návštěvníků. Před výstavou se očekávala jako mezní návštěvnost zhruba třicet tisíc lidí denně.
Čím starší Číňan, tím raději si hraje?
Podle generálního komisaře české účasti Pavla Antonína Stehlíka už první den Expa nejen v českém pavilonu potvrdil, že obecně cokoli, s čím se dá hrát, má u Číňanů obrovskou odezvu a okamžitě na to zareagují. Dokonce se někdy zdá, že čím starší Číňani jsou, tím radši si hrají.
Například pavilon Dánska, který je nedaleko českého, je celý koncipován jako velká otevřená ulice.
"Návštěvník si může půjčit kolo a celou ulici projet. Zdálo by se na první pohled, že nabízet Číňanům kola, je dost podivný nápad. Ale opak je pravdou. Stojí dlouhé fronty i na to, aby se mohli svézt na kole," řekl Stehlík.
Museli spát v restauraci
K úspěchu českého pavilonu výrazně přispívá i zdejší restaurace. Sice měla před zahájením výstavy velké problémy, protože třeba jen sehnat v Šanghaji licenci k jejímu provozování není jednoduché. Podle Stehlíka je sice možné mít třeba povolení k dovozu srnčího masa do celé Číny, ale to v Šanghaji jednoduše neplatí, tam je nutné mít povolení jiné.
Česká restaurace ale od začátku funguje a je trvale nabitá. "Po prvním dnu otevření musel personál restaurace zůstat dlouho do noci, někteří tam i spali, protože se snědlo doslova úplně všechno, a muselo se vařit na dnešek," řekl český komisař. V sobotu bylo v restauraci 496 hostů.
Na jídelním lístku jsou typicky česká jídla - kostelecké bramboráčky s uzeným masem, pečená kachna nebo kančí na šípkové omáčce.
Křišťál a Karlův most
Živo je i v české prodejně suvenýrů. Velmi dobře se prodávají i velmi drahé suvenýry nebo české výrobky. Zejména to podle Stehlíka platí o křišťálu. Ten jde i přes vysokou cenu jako na dračku. V sobotu v obchodu bylo 1965 návštěvníků.
Záměrem českého pavilonu je lákat už vnějškem, neboť na plášti objektu je vidět půdorys pražského Starého Města vytvořený z hokejových puků. Interiér pavilonu pak tvoří imaginární městská krajina, po níž se lidé procházejí.
Návštěvníky podle Stehlíka přitahují zejména reliéfy sejmuté z Karlova mostu. Jde o dvě bronzové plakety ze sochy Jana Nepomuckého, které si v Praze turisté hladí pro štěstí.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist