Německo zavádí kvůli životnímu prostředí na svém území nové ekologické zóny s ochranou proti zdravotně závadnému polétavému prachu z automobilů, Maďaři zdražili dálniční známky a Srbové museli zpomalit. V některých evropských zemích začala s Novým rokem platit také nová pravidla na silnicích.

Zelené Německo 

Řidiči v Německu, kteří do zón chtějí vjet, musí mít na předním skle příslušnou nálepku, která svou barvou informuje o tom, zda množství výfukových emisí u daného vozu nepřekračuje určitý limit.

Od ledna je známka nutná v Bonnu, Freiburgu, Heidelbergu, Pfinztalu, Osnabrücku a Münsteru, 1. července také ve Stuttgartu. Podobná omezení už delší dobu platí skoro ve 40 německých  městech, například v Berlíně, Hannoveru a Kolíně nad Rýnem.

Známka by měla stát kolem 10 eur (přes 260 korun) a lze ji dostat například na českých nebo německých (TÜV, Dekra) stanicích technické kontroly.

V klidu mohou zůstat řidiči se zelenou ekologickou nálepkou (Umweltplakette), na kterou má nárok většina motoristů. Automobily vybavené touto plaketou mají povolený vjezd do všech ekologických zón. Berlín a Hannover od letoška jiná auta nevpouští.

Na centrum si nechte zajít chuť

O něco hůř na tom budou ti, kteří míří do Německa bez ekologické známky i ti, co na stanici technické kontroly dostali jen nálepku žluté nebo červené barvy. Majitelé červeně označených automobilů po Hannoveru nově nesmí do městských center Brém, Frankfurtu nad Mohanem a bavorského Neu-Ulmu a od letošního října ani do Mnichova.

Oblasti jsou vyznačeny speciálními značkami zákazu vjezdu s nápisem "Umwelt ZONE" a dodatkovými tabulkami s vyobrazením povolených plaket. Za porušení zákazu hrozí řidičům, a to i těm zahraničním, pokuta ve výši 40 eur (přes 1000 korun).

Nová nařízení čekají na řidiče také na Slovensku, kde je nutné z čelního skla odstranit všechny staré dálniční známky. Navigace GPS nesmí být umístěna uprostřed palubní desky.

Vozy nad 3,5 tuny musí na dálnicích a rychlostních silnicích platit mýto, kvůli němuž si musí řidiči pořídit čtečku. K dostání je třeba na benzínových pumpách v okolí hranic.

Maďarsko se chystá od února zdražit dálniční známky, a to o 15 až 17 procent. "Kdo si roční známku pořídí ještě v lednu, bude v každém případě jezdit levněji," uvedl ÖAMTC.

V Srbsku jako v Česku

Srbsko si pravidla silničního provozu upravilo už v prosinci. S rozsvícenými světly se podobně jako v českých podmínkách nyní musí jezdit i přes den. Kromě lékárničky, náhradního kola a žárovek musí mít řidič ve voze i výstražný trojúhelník a bezpečnostní vestu. Vozit s sebou musí také evropský formulář o hlášení dopravních nehod.

Maximální rychlost v obci se snížila ze 60 na 50 kilometrů v hodině. V okolí škol se smí jezdit nejvýše "třicítkou". Telefonování za jízdy je dovoleno jen s hands free sadou. Při silniční kontrole musí řidič i spolujezdci zůstat v autě. Při porušení hrozí pokuta asi 53 eur.

V Srbsku se snížila také hranice alkoholu v krvi, s níž smí lidé za volant. Místo dřívějších 0,5 promile je to 0,3 promile. Začátečníci v řízení se nesmí napít alkoholu vůbec.

Zpřísnily se i tresty za porušení nařízení. Hrozí za ně i patnáctidenní vězení. Řidiči, kteří způsobí velký hluk a neslyší kvůli němu okolní provoz - a to třeba kvůli hlasité hudbě v autě, musí počítat s pokutou asi 32 eur.

Novinky na zahraničních silnicích

- ekologické známky pro vjezd do německých měst

- na Slovensku jen s aktuální dálniční známkou

- Maďaři si od února připlatí za dálniční známku

- Srbsko zavedlo celoroční svícení i ve dne a snížilo hranici alkoholu za volantem

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist