Odboráři pražského dopravního podniku (DPP) požadují, aby Praha doplatila podniku 1,9 miliardy korun na provozní náklady. Žádají také odchod ředitele Radka Novotného, který má v podniku na starosti outsourcing, a ukončení všech dalších projektů, které směřují k vyčlenění některých činností z podniku.

Vyplývá to z požadavků, které odbory v pondělí předložily krizovému štábu a které má ČTK k dispozici. Na schůzce se Odborové organizace Dopravního podniku hl. města Prahy (DPP) s krizovým štábem magistrátu neshodly ani na jednom ze sedmi bodů.

Slib o splnění požadavků chtějí odboráři do středeční půlnoci. Pokud neuspějí, začnou připravovat vyhlášení stávky.

Bém nabídl zálohu 900 milionů 

Odboráři trvají také na zastavení plánovaného propouštění. Podle nich primátor Pavel Bém podniku slíbil, že veškeré úspory podniku vyplývající z organizačních změn v minulých letech půjdou opět dopravnímu podniku. Chtějí také, aby město nastavilo standardy kvality pro pražskou hromadnou dopravu, které by platily pro všechny dopravce na území Prahy. Podle odborářů DPP někteří jiní dopravci neposkytují tak kvalitní služby jako dopravní podnik.

Primátor už v neděli podniku nabídl zálohu 900 milionů korun. V pondělí zopakoval, že město nenechá DPP padnout. Dodal ale, že Praha proplatí podniku pouze transparentně doložené náklady.

Podle ředitele podniku Martina Dvořáka zřejmě nebude problém s dofinancováním a s požadavkem na nastavení standardů kvality u všech dopravců na území Prahy. O ostatních bodech, které se týkají outsourcingu, se prý bude ještě jednat. Krizový štáb se má s odbory znovu sejít ve středu v poledne.  

Jednání odborářů s krizovým štábem začalo po osmé hodině ranní. Ze zasedacího sálu byla slyšet hádka primátora s odboráři a Bém jednání opustil kolem 10:00, zasedání pokračovalo bez něj. Samotný krizový štáb zasedne ještě v pondělí v 16:00.

Na podporu odborářů DPP v pondělí vstoupily do stávkové pohotovosti odbory Dopravního podniku Olomouce.

Praha a dopravní podnik se neshodnou především na provozních výdajích. Firmě ale také chybí peníze na investice. Právě kvůli provozním nákladům se vyhrotil konflikt mezi městem a dopravním podnikem, odbory kvůli situaci hrozí stávkou.

Zatímco město se domnívá, že podniku by mělo přes sedm miliard korun na rok stačit, DPP argumentuje podepsanou smlouvou o objednávce, ve které je cena za rozsah veřejné dopravy vyčíslena asi na 9,1 miliardy korun. Podle Béma jsou služby dopravního podniku ale dražší než u konkurence. Mzdy zaměstnanců DPP prý navíc letos vzrostly o šest procent, což firmu stálo navíc 530 milionů Kč. Průměrná mzda v podniku je prý kolem 28 tisíc korun.

Požadavky odborářů pražského dopravního podniku vůči vedení Prahy (text pokračuje pod boxem):

1) primátor předloží plán dofinancování Prokazatelné ztráty roku 2009 včetně návrhu financování dopravního podniku v příštích letech tak, aby nebylo nutno čerpat kontokorent zvyšující náklady na financování provozu podniku
2) DPP ukončí činnost společnosti BNV Consulting, která má na starosti organizační audity a outsourcing, tedy vyvedení některých činností mimo podnik
3) DPP ukončí spolupráci s Radkem Novotným, ředitelem projektu transformace v DPP
4) DPP ukončí všechny projekty směřující k outsourcingu, privatizaci nebo prodeji, které mají pro chod DPP strategický a zásadní význam
5) zastavení všech projektů směřujících k outsourcingu a jejich nové prověření, protože uvažovaná desetiprocentní úspora nákladů pro DPP je nereálná
6) ukončení snižování počtu pracovních míst z důvodu nedodržení slibů primátora, který zněl: Úspory vyplývající z transformace DPP budou využity pro zlepšení poskytované služby cestujícím
7) nastavení standardu kvality při přepravě cestujících pro všechny dopravce na území hlavního města Prahy provozující MHD

- splnění těchto bodů doručit písemnou formou do 11. listopadu 2009 do 24:00 všem členům stávkového výboru

Zdroj: Odborové organizace DPP

Kolik ročně stojí podle magistrátu bonusy zaměstnanců Dopravního podniku

Růst mezd
Každý rok rostou mzdy v Dopravním podniku přibližně o 230 milionů korun.

Sociální výhody
Zaměstnanci podniku mají nárok například na týden volna navíc, stravenky, dotace na penzijní připojištění a podobně. Ročně to vyjde na 380 milionů korun. Zaměstnanecké jízdné pak vyjde na 150 milionů korun.

Kolik se může ušetřit
Podle magistrátu je možné na platech manažerů v příštím roce ušetřit 3,7 milionu korun. U zaměstnanců je možné ušetřit 370 milionů korun.

Jak zlevnit chod podniku
Do metra musí přijít turnikety, které zabrání černým jízdám. O některé autobusové linky se bude soutěžit, a pokud soukromý dopravce nabídne výhodnější podmínky, zakázku dostane. Podnik musí také některé služby objednávat, pokud je externí firma udělá laciněji. Příkladem je oprava autobusů.