Velký zájem švédských vyšetřovatelů o případ údajné korupce při obchodních jednáních mezi Českou republikou a britsko-švédským konsorciem BAE-SAAB, který se týkal švédských stíhaček JAS 39 Gripen, údajně vyvolala ještě neodvysílaná zjištění reportérů veřejnoprávní Švédské televize. Tvrdí to ředitelka informačního oddělení firmy SAAB Helena Staalnertová.
Program o možné korupci v česko-švédské-britském obchodním řízení odvysílá Švédská televize (SvT) v úterý večer, ale některé informace o jeho obsahu již pronikly na veřejnost. To podle Staalnertové vedlo státního zástupce Christera van der Kwasta k rozhodnutí prozkoumat roli koncernu SAAB v celém případu. Staalnertová zároveň zdůraznila, že SAAB se ničeho nezákonného nedopustil. Kauza se týká plánovaného prodeje 24 stíhaček gripen českému letectvu v roce 2001; šlo o společný podnik mezi Saabem a BAE v poměru 50:50 a obchod byl nakonec zrušen.
Podle internetové stránky SvT se v investigativním pořadu "Uppdrag granskning" (Úkol: Prošetřit) objeví nová fakta, která ukáží, že "Švédové mohli být zapojeni" do případu korupce, jehož vyšetřování bylo zahájeno ve Velké Británii. Žádná konkrétní jména a podrobnosti však zatím nebyly zveřejněny. Reklama na pořad však slibuje odhalení "tajných smluv koncernu SAAB". Všechny švédské sdělovací prostředky v úterý věnují případu velkou pozornost - většinou ale zatím odkazují na informace, jež přinesl britský deník Financial Times.
Bývalý náčelník generálního štábu Jiří Šedivý, který stál v čele armády do prosince 2002, odmítl, že by se tehdejší vedení české armády při tendru na nákup stíhaček setkalo s nestandardními praktikami firmy BAE. "Vůči mně nebyl použit žádný nátlak, " řekl. Podle něj však nebylo koncepční, že se vláda rozhodla gripeny koupit či později pronajmout. Šedivý si myslí, že by bylo vhodnější nakoupit levnější letouny F-16 a časem se soustředit na nákup nových moderních stíhaček. "Gripen jako letadlo odpovídá své době," dodal.
Diskuse na vládní úrovni o nákupu nových stíhaček pro českou armádu zesílila na konci devadesátých let. Ve výběrovém řízení vyhlášeném za vlády Miloše Zemana začátkem roku 2001 zůstalo britsko-švédské konsorcium BAE Systems-Saab s gripeny jako jediný uchazeč po odstoupení amerických firem Lockheed Martin a McDonell-Douglas/Boeing, evropského konsorcia EADS a francouzské firmy Dassault Aviation.
Smlouvu o nákupu 24 stíhaček Jas-39 Gripen v dubnu 2002 schválil právě Zemanův kabinet. Celkový rozpočet na pořízení letounů byl tehdy vyčíslen na 60,2 miliardy korun. Návrh financování ale neschválila sněmovna a definitivně jej za vlády Vladimíra Špidly (ČSSD) odsunuly stranou katastrofální povodně v srpnu 2002, po nichž bylo nutné investovat peníze do obnovy postižených oblastí. Špidla se odmítl k vyšetřování vyjádřit.
Česko nakonec gripeny do výzbroje armády zařadilo: na deset let si od Švédska za zhruba 20 miliard korun pronajalo 14 strojů. Smlouvu o pronájmu podepsali zástupci armády v roce 2004. Do Česka gripeny přiletěly v roce 2005 a nahradily zastaralé ruské stroje MiG-21.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist