Americký advokát Edward Fagan, který obhajuje část pozůstalých po obětech katastrofálního požáru tunelové lanovky v rakouském Kaprunu v listopadu 2000, údajně odhalil skutečnou příčinu neštěstí. Smrt 155 lidí, kteří při katastrofě zahynuli, podle něj nezavinil sám požár vagonů lanovky, ale výbuchy plynových nádrží, které lanovka v podvozkové části měla. Fagan to dnes oznámil na tiskové konferenci ve Vídni, kde současně zpochybnil "poctivost vyšetřování případu rakouskými úřady".


Fagan a jeho německý kolega Michael Witti odmítají závěry vyšetřování, podle nichž byla základní konstrukce, bezpečnostní opatření a materiály použité při výrobě vagonů lanovky v pořádku a požár způsobila pouze závada na horkovzdušném ventilátoru, neoprávněně instalovaném v dolní kabině lanovky.


Jedovaté zplodiny požáru sice usmrtily zmíněných 155 rekreačních lyžařů (pouze 12 osob se zachránilo), ale za jejich smrt podle rakouského soudu nikdo nemůže - ani konstruktéři lanovky, ani výrobci a subdodavatelé, ani provozovatelé a technická kontrola. Jde o nešťastnou souhru náhod, k níž každý z uvedených subjektů přispěl jen v nepatrné míře, která nepřekračuje hranici viny. Soud v Linci proto v únoru 2003 všech 16 obžalovaných propustil, čímž vyvolal rozhořčení pozůstalých v Rakousku i v zahraničí.


Fagan dnes tato tvrzení označil za "hovadinu". Ve skutečnosti podle něj rakouští vyšetřovatelé směrodatné důkazy zadržovali nebo ničili a soudním znalcům prý nebyl zpřístupněn "veškerý důkazní materiál". Podle Fagana a Wittiho mělo neštěstí poněkud jiný průběh, než zjistilo oficiální vyšetřování. V důsledku poklesu tlaku v hydraulice se vlak na začátku dolní části tunelu zastavil. Když v jeho zadní kabině vypukl požár, explodovalo 180 pyrotechnických raket, které tam vlak vezl. Hydraulické rozvody pak zapůsobily jako zápalné šňůry a roznesly plameny ke stokilovým plynovým nádržím, umístěným v podvozku střední a horní části soupravy.


"Nádrže naplněné vysoce explozivním plynem praskaly jedna po druhé," tvrdil Witti. Cestující, jimž se mezitím podařilo vytlučenými okny uniknout na nouzové schodiště vedoucí tunelem podél kolejí, byli výbuchy nádrží zasahováni. Těchto nádrží měla souprava údajně osm, ale vyšetřovací zpráva se o nich prý nezmiňuje. Dvě z nich našli Faganovi lidé letos v květnu a v červenci "v odpadu" po zkoumaných vagonech, po zbývajících není stopa.


Oba advokáti také kritizovali rakouskou smírčí komisi, která v rámci snahy o "celkové vyrovnání" nabízela pozůstalým určitou sumu a především jim vnucovala k podpisu dokumenty, podle nichž nechají zúčastněné firmy na pokoji. Faganova skupina proto hodlá ještě letos podat v USA žalobu o odškodné na firmy jako Bosch, Siemens či Mannesmann, které se podílely na výrobě vagonů lanovky, a také na Rakouskou republiku, pokud nebude nabízené odškodné podstatně zvýšeno.
Vídeňský advokát Gerhard Podovsovnik, který rovněž zastupoval část pozůstalých po obětech neštěstí, podle agentury APA "s ohledem na nové poznatky" nevyloučil obnovení procesu ke kaprunskému neštěstí.


Požár tunelové lanovky z 11. listopadu 2000 je označován na největší katastrofu svého druhu v Rakousku po druhé světové válce. V plamenech a v jedovatém kouři našlo smrt 92 Rakušanů, 37 Němců, deset Japonců, osm Američanů, čtyři Slovinci, dva Nizozemci, jeden Brit a jedna česká lyžařská instruktorka. Jen 12 cestujícím se podařilo z hořící soupravy uniknout a zachránit si život.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist