Odborníci na letectví budou nyní zkoumat systémy Boeingu 777, který v sobotu havaroval na letišti v San Francisku, vyšetřovat budou i práci kapitána, způsob letu nebo klesání stroje. Toto pátrání by mělo osvětlit příčiny nehody.

V druhé řadě se ale budou zajímat také o palubní výcvik a způsoby, jak v případě nehody dostat pasažéry z letadla co nejrychleji ven.

Společnost Asiana po nehodě potvrdila, že na palubě bylo 291 pasažérů a 16 členů posádky. Při pohledu na záběry letounu poničeného při přistání i následném požáru ale mohou být někteří překvapeni, že počet obětí není větší.

Server americké CNN srovnává nehodu v San Francisku s tou, ke které došlo v roce 2005 v Torontu. I v letadle Air France tehdy vypukl oheň, přesto se všech 309 cestujících a členů posádky letadla Airbus A340 podařilo zachránit.

Jakkoli není možné ignorovat ztrátu dvou lidských životů, ukazuje se, že nehody podobného typu se dají přežít. Tedy pokud je posádka dobře cvičená a pasažéři poučení o tom, kde jsou nouzové východy a jak se mají v krizových situacích chovat.

Z letadla za minutu a půl

Boeing 777 je navržen tak, aby se z letadla mohli všichni pasažéři dostat do 90 sekund – a to i v případě, že je polovina dveří nefunkčních. Tuto vlastnost podle CNN potvrzuje i sobotní nehoda, protože na fotografiích je vidět, že v nejpoškozenějších částech letadla pravděpodobně nebylo možné dveře otevřít.

Aby ale evakuace proběhla hladce, cestující musí vědět, kde jsou nouzové východy, že musí všechny své věci nechat v kabině a k východům postupovat sice rychle, ale spořádaně.

Na fotografiích ze San Franciska je vidět, že se cestující z letadla dostali díky nafukovacím skluzavkám. Snímky z nehody ale zachytily i cestující, kteří neváhali letadlo opustit se svými zavazadly – včetně kufrů na kolečkách. Vyzvedávání zavazadel ze schránek nad sedadly přitom evakuaci zrovna neurychluje.

Většina moderních letadel je navrhována tak, aby v případě nehody mohli lidé i za ztížených podmínek poškozené letadlo opustit. Technologické možnosti ale v takových případech musí podpořit i dostatečný výcvik posádky i cestujících.

Podle CNN se proto dá předpokládat, že i tyto okolnosti budou předmětem dalšího vyšetřování nejen v souvislosti se sobotní nehodou. Zatímco posádka obvykle prochází náročným výcvikem, při nehodě podobné té v San Francisku rozhodují o rychlé evakuaci z velké části také cestující.

Ze sanfranciské havárie by si proto podle zpravodajské televize měli všichni pasažéři vzít ponaučení. Ať už jde o to, že zbytečně vypadající instruktáž na začátku každého letu není ve skutečnosti tak zbytečná, nebo o to, zapamatovat si nejbližší nouzový východ.

Na záběry letounu po havárii se můžete podívat zde: